Endocrinology other

סטטינים לפני ניתוח עשויים להגן מפני פרפור פרוזדורים לאחר הניתוח (CHEST)

מחקר חדש מציע כי שימוש בסטטינים לפני ניתוח חזה לא קרדיאלי גדול מפיחת משמעותית את הסיכון לפרפור פרודורים (AF), ללא קשר לרמות חלבון C ראקטיבי.

בגיליון נובמבר של CHEST, ציינו החוקרים כי רמות CRP עולות לעיתים קרובות בחולים עם AF ללא קשר לניתוח וסטטינים ידועים כמפחיתי רמות CRP.

החוקרים בדקו האם רמות CRP גבוהות גורמות למועדות החולים ל-AF לאחר הניתוח והאם שימוש בסטטינים מוריד היארעות AF לאחר ניתוח. המחקר כלל 131 חולים בגיל ממוצע של 74 שנה, 38 מתוכם קיבלו סטטינים בעבר.

AF התרחש ב-38 מתוך 131 חולים (29%) בממוצע 3 ימים לאחר הניתוח להסרת חלק משמעותי מהריאה או ושט בשל סרטן. לא CRP ולא IL-6 חזו סיכון ל-AF אך לקיחה שגרתית של סטטין לפני הניתוח היתה קשורה לירידה של פי 3 בסיכון ל-AF.

למרות שרמות CRP ו-IL-6 עלו משמעותית (p < 0.001) בתגובה לניתוח, ערכים בניתוח לא השתנו משמעותית בחולים עם או ללא AF.

לכן, החוקרים לא מאמינים כי דלקת בדרגה נמוכה היא גורם סיכון חשוב לפני ניתוח וכי סטטינים עשויים להגן על הלב מפני AF באמצעות מנגנון אחר מהפעילות האנטי דלקתית, כמו פעילות נוגדת החימצון שלהם או ייצוב תעלות יונים בממברנה.

כיוון שרק 24% מהחולים במחקר לקחו סטטינים, יתרונות שימוש בהם כחלק ממניעה של AF לאחר ניתוח דורשים מחקר אקראי נוסף.

בינתיים, חולים המקבלים סטטינים אינם צריכים להפסיק את הטיפול לפני ניתוח בגלל ההוכחות ליתרון שלהם נגד סיבוכים קרדיווסקולרים משמעותיים  לאחר ניתוח.

לידיעה במדסקייפ

CHEST 2005;128:3421-3427.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה