Endocrinology other

הורמון גדילה אינו חוקי לשימוש שלא בהתוויה למניעת הזדקנות (JAMA)

הורמון גדילה (GH) אינו חוקי לשימוש שלא בהתווייה בארה”ב לאנטי אייג’ינג, על פי מאמר שפורסם בגיליון אוקטובר של JAMA. המאמר סוקר את הספרות בנושא השימושים ותופעות הלוואי של GH, כמו כן המכירות, השימוש והרישום של המוצר.

רישום GH הפך שגרתי בתעשיית האנטי אייג’ינג. מאות אלפי חולים שקיבלו GH בשנים האחרונות כטיפול למניעת הזדקנות אינם מודעים לכך שהם מקבלים תרופה באופן לא חוקי.

החוקרים סיכמו כי השינויים ב-1988 וב-1990 ל-FDCA הפכו את GH לטיפול במניעת הזדקנות ללא חוקי בארה”ב. שלא כמו רוב התרופות שאושרו ע”י ה-FDA, ה-GH יכול לשמש רק להתוויות שאושרו במיוחד, שאלו אינן כוללות מניעת הזדקנות. בנוסף, ציין ה-FDA כי GH אינו תוסף תזונה.

ה-FDA אישר GH רק לשימוש בתסמונת הקשורה למחסור ב-GH הגורמת למבנה קצר בילדים, מחסור כזה במבוגרים נגרם בשל גידול נדיר בבלוטת יתרת המוח, ומחלות שרירים הקשורות ל-HIV. לכן רוב המרשמים צריכים להגיע מילדים, אך 74% מהמרשים ב-2004 היו למבוגרים מעל גיל 20, 44% למבוגרים בגילאים 40-59 שנה, דבר המרמז על יחס גדול של שימוש לא חוקי ב-GH.

שימוש שלא בהתווייה נפוץ ומקובל בפרקטיקה, אך לא כך לגבי GH. השימוש למניעת הזדקנות הוא דאגה משמעותית לא רק בגלל שהוא אינו חוקי, אלא גם בגלל שאין הוכחות מדעיות בנושא ולכן השימוש עלול להזיק.

ב-2004 כ-25,000-30,000 מבוגרים בארה”ב קיבלו GH למניעת הזדקנות. באתרי אינטרנט רבים ובקליניקות מצויין כי GH מונע או הופך זיקנה ומשפר גדילת ציפורניים ושיער, שינה, עור, עיכול, כוח, ירידה במשקל, ראייה ותיפקוד מיני. הטענה כי זקנה נובעת מירידה ב-GH וכי תוספת שלו יכולה למנוע ולהחזיר את המצב לא הוכחה במחקרים קליניים או בבע”ח.

למרות שאין הוכחות בנושא, רבים מוציאים סכומי כסף גדולים על מוצרים אלו. למעשה, יתכן ו-GH מאיץ הזדקנות. יש לו תופעות לוואי רבות, ושימוש לטווח ארוך יכול להעלות סיכון לסרטן.

למרות שיש תיעוד כי GH יכול להעלות מסת שריר, להוריד מסת שומן ולשפר אלסטיות עור, השפעות חיוביות אלו עלולות להיות קצרות מועד וקלות.

תופעות לוואי משמעותיות כוללות תסמונת מנהרת שורש כף היד, אי סבילות לגלוקוז, סוכרת, מיאלגיה, אדמה פריפרית, ועלייה ברמת טריגליצרידים. שימוש לטווח ארוך מעלה סיכון לסרטן.

באינטרנט המכירה אינה מפוקחת ע”י רופא והמחיר יקר: בין 200$-1000$ בחודש. מיליוני דולרים נעשים ממכירת גלולות וספריי שאינם בעלי השפעה ביולוגית, בגלל שהגלולות נהרסות בקיבה והספריי לא עובר לזרם הדם כי החלקיקים גדולים מידי. אספקת GH באינטרנט היא הפרת חוק כיוון שה-FDA דורש מרשם רופא.

בהינתן דאגות קליניות ונושאים חוקיים אלו, החוקרים מאמינים כי רופאים או אחרים הרושמים, משווקים ומפיצים GH, מכל סיבה אחרת שאינה רשומה או חוקית, יפסיקו לעשות זאת, סיכמו החוקרים. על חברות התרופות המייצרות GH לשחק תפקיד חשוב יותר בהעלאת המודעות. וכמובן, ה-FDA וארגונים אחרים צריכים להעלות מודעות לגבי השימושים החוקיים של GH והשימוש למניעת הזדקנות.

לידיעה במדסקייפ

JAMA. 2005;294:2086-2090

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה