Endocrinology other

האם יש קשר בין אוסטוארתריטיס ואיבוד מהיר של צפיפות עצם? (J Rheumatol)

ממחקר חדש עולה כי אוסטוארתריטיס עשויה להיות קשורה בשינויי עצמות ואיבוד מהיר של צפיפות עצם (Bone Mineral Density BMD).  מספר מחקרים הראו כי בחולי אוסטוארתריטיס קיימת עליה במדדי BMD באתרים מרוחקים מהמפרקים הנגועים, מחקרים אחרים לא מצאו כל הבדל בין חולי אוסטוארתריטיס ונבדקי ביקורת באותו גיל ומין.

החוקרים בדקו את מדדי BMD (כפי שנמדד באמצעות בדיקת DEXA) ו-BMC (Bone Mineral Concentration) של הירך, בנשים בגילאי 48-59 . החוקרים השוו בין המדדים בתחילת המחקר ולאחר 5 שנים, הן בנשים בריאות והן בנשים עם אוסטוארתריטיס.

לא נמצא הבדל במדדי BMD בירך בין קבוצת הביקורת וחולות אוסטוארתריטיס בתחילת המחקר או לאחר 5 שנים. עם זאת, מדדי BMC היו גבוהים באופן משמעותי בחולות אוסטוארתריטיס בתחילת המחקר. גם האזור המושפע בצוואר הירך היה גדול באופן משמעותי בחולות אוסטוארתריטיס, בהשוואה לקבוצת הביקורת, הן בתחילת המחקר והן בזמן המעקב.

למרות העדר הבדל משמעותי במדדי BMD, החוקרים מציינים כי הירידה ב-BMD בזמן תקופת המעקב היתה גדולה יותר באופן משמעותי בקבוצת הנשים עם אוסטוארתריטיס, בהשוואה לקבוצת הביקורת. כאשר ביצעו 2 מדידות BMD במרווח של 5 שנים, ראו כי BMD בירך של נשים שקיבלו טיפול כירורגי לאוסטוארתריטיס בירך או בברך לא היה שונה מזה של נשים בריאות. עם זאת, לאחר 5 שנות מעקב, אוסטוארתריטיס יכול היה להיות מלווה בעליה בגודל העצם או שינויים בצורה ובירידה מהירה יותר במדדי BMD.

התצפיות הכוללות עשויות לספק רמזים באשר לפתוגנזה של אוסטוארתריטיס. יתרה מזאת, בדיקת ההשפעות של כוחות ביומכניים, סלולריים ומבניים על המטבוליזם והעיצוב מחדש של העצמות עשויה לעזור להבין טוב יותר את הגורמים לאוסטוארתריטיס וכך להגדיל את האפשרויות הטיפוליות לתהליך זה.

J Rheumatol 2005;32:1868-1869,1951-1957.

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

לאחרונה קיימנו דיון מומחים בנושא אוסטיאואתריטיס ובהקשר לסקירה זו למי שטרם האזין וצפה בדיון – מוזמן לעשות זאת כעת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה