Endocrinology other

שורדי Acute Lymphoblastic Leukemia צעירים מצויים בסיכון גבוה לבעיות משקל (J Pediatr Hematol Oncol)

מחקר חדש מאשר כי שורדים של מחלת Acute Lymphoblastic Leukemia (ALL) בילדות, מצויים בסיכון מוגבר לסבול מהשמנת-יתר בשנים הראשונות שלאחר הטיפול.

המחקר לא מצא הבדל משמעותי בשכיחות סינדרום מטבולי בקרב שורדי ALL, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. ב-55.7% מהשורדים זוהה לפחות גורם סיכון אחד לסינדרום.

לדברי החוקרים, הממצאים מדגישים את חשיבות המעקב וטיפול רפואי קבוע לכל שורדי ALL, במטרה למנוע מחלה קרדיווסקולרית. ידוע כי שורדי ALL מצויים בסיכון למספר תופעות לוואי הקשורות במחלת לב, כולל עודף משקל, דיסליפידמיה ואי-תפקוד לבבי.

המחקר הנוכחי נועד לקבוע אם ילדים המקבלים טיפולי כימותרפיה בלבד מצויים לסיכון מוגבר להשמנת-יתר וסינדרום מטבולי בשנים הראשונות לאחר הטיפול.

החוקרים הגדירו סינדרום מטבולי בנוכחות 3 או יותר מהקריטריונים הבאים:

·        היפר-טריגליצרידמיה

·        רמות HDL נמוכות

·        רמות גלוקוז גבוהות בצום

·        השמנת יתר

·        יתר לחץ-דם

הם מציינים כי הסינדרום אופייני יותר במבוגרים מאשר בילדים ובני נוער.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים אחר 52 נבדקים, כאשר חציון הגיל עמד על 15.2, במשך 37 חודשים לאחר השלמת הטיפול. 48% מהמשתתפים סבלו מעודף-משקל ו-5.76% מהשמנת-יתר. 3 נבדקים (5.76%) ענו על הקריטריונים לסינדרום מטבולי ול-55.7% היה לפחות גורם סיכון אחד למצב. שכיחות זו אינה שונה באופן משמעותי משיעור סינדרום מטבולי באוכלוסיה הבוגרת בארה”ב (4%).

תוצאות המחקר מוכיחות כי הסיכון לסינדרום מטבולי בקרב שורדי ALL, בשנים הראשונות לאחר השלמת טיפולי כימותרפיה, זהה לסיכון של האוכלוסיה הכללית. עם זאת, החוקרים מאמינים כי ללא זיהוי מהיר והתערבות, השורדים עלולים לסבול מבעיות רציניות בחיים הבוגרים.

J Pediatr Hematol Oncol 2005;27:499-501.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה