Endocrinology other

פעילות גופנית מתונה רגילה עשויה להפחית סיכון לסרטן השחלה (Intl J Cancer)

פעילות גופנית מוגברת קשורה לסיכון מופחת לסוגים מסויימים של סרטן השחלות, על פי תוצאות מחקר שפורסם און ליין במאי ב-International Journal of Cancer.

למרות שההוכחות לגבי ההשפעה המגנה של פעילות גופנית על סרטן המעי וסרטן השד הן משכנעות, ההוכחה לקשר הפוך בין פעילות גופנית לסרטן השחלה אינה מספקת, כותב סאי יי פאן מאוטווה אונטריו ושותפיו. אם יוכח כי פעילות גופנית מפחיתה סיכון לסרטן השחלה, היא תוכל להיות שיטה למניעת הסרטן הרביעי הנאופלסטי הנפוץ בנשים, שיש לו פרוגנוזה גרועה.

מתוך נתונים ממחקר מבוסס אוכלוסיה של 442 נבדקות עם סרטן שחלה שאושר היסטולוגית ו-2,135 נבדקות ביקורת בגילאים 20-76 שנים, שנערך בקנדה בשנים 1994-1997, בדקו החוקרים את השפעת פעילות גופנית מקצועית או לשם ההנאה על הסיכון לסרטן שחלה. שאלונים לדיווח עצמי קבעו תדירות ועוצמת פעילות.

בהשוואה לנשים בשליש התחתון של פעילות מתונה, נמרצת ומהנה בלבד, לנשים בשליש הגבוה ביותר היה סיכון מופחת לסרטן שחלה. יחסי סיכון מותאמים היו 0.67 (95% רווח בר סמך, 0.50-0.88), 0.93 (95% רווח בר סמך, 0.70-1.24) ו00.73 (95% רווח בר סמך, 0.58-0.98), בהתאמה. עלייה ברמות של פעילות מתונה ומהנה בלבד היתה קשורה למגמות משמעותיות סטטיסטית של ירידה בסיכון, עם דגם דומה בנשים לפני ואחרי המנופאוזה.

רמות גבוהות יותר של פעילות גופנית מהנה מתונה היו קשורות לירידה משמעותית בסיכון לסרוזה, אנדומטריואיד וגידולים אחרים מלבד הסוג המוצינוטי. במחוז מסויים עם המספר הגדול ביותר של מקרים ונבדקות ביקורת, האנליזה רמזה כי פעילות גופנית מקצועית היתה קשורה לירידה בסיכון לסרטן השחלה, בתקופות חיים שונות (שנות ה-20, שנות ה-30 וה-50).

המחקר מציע כי פעילות מקצועית ופעילות מהנה מתונה רגילה מפחיתות סיכון לסרטן השחלה. ירידה גדולה יותר בסיכון בקרב נשים עם השמנת יתר תומכת בתפקיד הפעילות הגופנית בהשפעה על הסיכון לסרטן השחלה למרות ההשפעה על השמנה והעובדה כי נשים שמנות יפיקו יותר תועלת מפעילות גופנית לעומת נשים רזות.

מיגבלות המחקר כללו הוצאה של 20.2% מהמקרים בגלל אי שליחת שאלונים בשל מוות או אובדן המעקב, כשלון בהחזרת השאלונים ב-24% מהמקרים, ביאס אפשרי, חוסר מידע על משך כל פעילות, זיווג שגוי של סוגים היסטולוגים וחוסר ולידיות בשאלונים בדיווח עצמי.

הירידה הקשורה בפעילות גופנית מהנה היתה דומה בנשים לפני ואחרי המנופאוזה; עם זאת, ירידה משמעותית בסיכון נצפתה בסוגים סרוזים ואנדומטריודים אך לא בסוגים מוצינוטים של סרטן השחלה. כמו כן, תוצאות ממחוז אחד מציעות כי פעילות גופנית מקצועית מאפשרת הגנה נגד סרטן השחלה לאורך תקופות חיים שונות.

Intl J Cancer. Published online May 16, 2005

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה