Endocrinology other

תזונה ים תיכונית עשויה להפחית תמותה במבוגרים (BMJ)

תזונה ים תיכונית מפחיתה תמותה במבוגרים, על פי תוצאות מחקר פרוספקטיבי גדול בגיליון און ליין ב-8 באפריל של BMJ.

דיאטה ים תיכונית שימשה במחקרים רבים כיוון שמספר ממרכיביה היו קשורים למחלות כרוניות נפוצות, הוכחות אקולוגיות מציעות כי דיאטה כזו עשויה להועיל לבריאות, ולשפר פרוגנוזה של חולים עם מחלת לב כלילית, כותבת ד”ר אנטוניה טריכופולו ושותפיה. דיאטה זו מאופיינת בצריכה גבוהה של ירקות,פירות ודגנים; צריכה בינונית עד גבוהה של דגים; צריכה נמוכה של שומנים רווים אך גבוהה של שומנים בלתי רוויים, במיוחד שמן זית; צריכה נמוכה יחסית של מוצרי חלב, בעיקר גבינה ויוגורט; צריכה נמוכה של בשר; וצריכה מתונה של אתנול, בעיקר כיין.

צריכת חומצות חד בלתי רוויות משמן זית היא מינימלית באוכלוסיות שלא מאזור הים התיכון, התאימו החוקרים את דיאטה לצריכה של חומצות חד בלתי רוויות ורב בלתי רוויות במקום חד בלתי רוויות בלבד.

המחקר כלל 74,607 גברים ונשים מדנמרק, צרפת, גרמניה, יוון, איטליה, הולנד, ספרד, שוודיה, ואנגליה. הנבדקים היו בגיל 60 ומעלה, ללא מחלת לב כלילית, שבץ, או סרטן, ועם מידע מלא לגבי הדיאטה.

התוצאות הראשונות היו מידת הדבקות לדיאטה מבוסס על פי מדד של 10 נקודות ומוות מכל סיבה בזמן האנליזה באמצעות רגרסיית קוקס.

מדד גבוה לדיאטה היה קשור לפחות תמותה כללית, עם ירידה מובהקת סטטסיטית של 8% (95% רווח בר סמך, 3%-12%). למרות שהקשר היה חזק יותר ביוון וספרד, לא היתה הטרוגניות משמעותית בקרב המדינות בקשר בין בניקוד לתמותה הכללית. כאשר החשיפה לדיאטה הותאמה במדינות השונות, תמותה הופחתה ב-7% (1%-12%).

דיאטה ים תיכונית, אשר שונתה כך שתתאים בכל רחבי אירופה, היתה קשורה לעלייה בשרידות בקרב מבוגרים. כיוון שהמחקר הוא תצפיתי, קיימת אפשרות לסתירות בשל גורמי מדידה תת אופטימלים.

BMJ. Posted online April 8, 2005.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה