Endocrinology other

מתן DHEA עשוי למנוע סוכרת בנשים הסובלות מתת-פעילות של האדרנל (Diabetes)

על-פי תוצאות מחקר בן 12 שבועות מתן טיפול באמצעות dehydroepiandrosterone (או DHEA) מעלה באופן מובהק סטטיסטית את הרגישות לאינסולין בקרב נשים הסובלות מתת-פעילות של האדרנל ועשוי למנוע בהן את הופעתה של סוכרת מסוג 2.

החוקר הבכיר, ד”ר Nair, מסביר בראיון כי בנשים הסובלות מליקוי בתיפקוד האדרנל או שהוסרה בהם בלוטת האדרנל עשוי מתן טיפול DHEA חלופי למנוע את התפתחות הסוכרת.

החוקרים חילקו באקראי 28 נשים הסובלות מתת-פעילות של האדרנל לקבלת טיפול באמצעות DHEA במינון של 50 מ”ג ליום או לקבלת פלצבו.

לאחר 12 שבועות, מצאו החוקרים כי רמות האינסולין בצום בפלסמת הדם של הנבדקות היו נמוכות באופן מובהק סטטיסטית בעקבות מתן DHEA (ערכים של 42pmol/L לעומת 53pmol/L). הדבר נמצא נכון גם בנוגע לרמות הגלוקגון (178pmol/L לעומת 195pmol/L).

יתר על כן, מדווחים החוקרים, כמות הגלוקוז הממוצעת  שנדרשה לשמירה על רמות גלוקוז קבועות בדם במהלך מתן אינפוזית אינסולין במינון קבוע היתה גבוהה יותר בקבוצת הנבדקות שטופלו באמצעות DHEA (ערכים של 358 מ”ג לדקה לעומת 320 מ”ג לדקה). קצב ייצור הגלוקוז האנדרוגני לא השתנה בעקבות מתן טיפול באמצעות DHEA.

מתן טיפול DHEA גרר גם ירידה מובהקת סטטיסטית ברמת הכולסטרול הכללית, ברמת כולסטרול ה-LDL, ברמת הטריגליצרידים, וברמת כולסטרול ה-HDL.

לכן החוקרים מסיקים כי לטיפול DHEA חלופי ישנו פוטנציאל להשפיע במניעת סוכרת מסוג 2.

אולם, מוסיף ד”ר Nair, יש צורך במחקרים לטווח ארוך ובמחקרים שיבדקו האם מתן טיפול DHEA חלופי משפיע על הרגישות לאינסולין באנשים מבוגרים יותר.


Diabetes 2005;54:765-769.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה