Endocrinology other

חיסון עשוי לחזק טיפול ללוקימיה מיאלואידית כרונית (Lancet)

על פי תוצאות מחקר קטן שפורסם בגיליון פברואר של The Lancet, חיסון עשוי להגביר השפעות טיפול ללוקימיה מיאלואידית כרונית (CML).

הנתונים הראשוניים מציעים כי התוספת של החיסון לחולים המטופלים בטיפול קונבנציונלי עשוי ליצור הפחתה נוספת המחלה שנשארה ולעלות את מספר החולים המגיעים לתגובה מולקולרית, התחליף הטוב ביותר לריפוי לאלו עם CML, כותבת מוניקה בוצ’יה מאונ’ סיינה באיטליה.

החוקרים שמו לב כי Glivec ,sti-571) Imatinib) הינו הטיפול הסטנדרטי ל-CML, אך לא כל החולים מגיעים להפוגה ציטוגנית מלאה (CCR) ורובם נשארים עם מחלה ברמה המולקולרית. CMLVAX100 הינו חיסון מולטיפפטיד נגד חלבון BCR-ABL עם איחוי p210, כש-molgramostim ו-QS-21 שימשו כאדג’וונטים.

16 חולים עם CML (עם נקודת איחוי b3a2 של p210), מחלה שארית יציבה, טיפול מינימלי של 12 חודשים בגליבק או 24 חודשים של אינטרפרון אלפא, וללא ירידה נוספת של המחלה השארית לפחות במשך 6 חודשים השתתפו במחקר. כל אחד קיבל חיסון עם CMLVAX100 פעם בשבועיים וסה”כ 6 חיסונים. הערכה של תגובה אימונית לאחר הטיפול כללה זיהוי רמות תעתיקי b3a2 ע”י PCR כמותי (real-time).

מתוך 10 חולים שקיבלו גליבק, 9 התחילו ב-CMLVAX100 עם ממוצע של 10 חודשים מחלה ציטוגנית יציבה (10% ממוצע מטאפאזה חיובית של כרומוזום פילדפלפיה), ואחד החל בעודו ב-CCR יציב. לאחר 6 חיסונים, השתפרה התגובה הציטוגנית בכל החולים, ו-5 הגיעו ל-CCR, כולל 3 חולים עם רמות בלתי ניתנות לזיהוי של תעתיקי b3a2 (יחס BCR-ABL:beta2 microglobulin < .00001)

מתוך 6 חולים שקיבלו טיפול אינטרפרון אלפא, עם ממוצע של 17 חודשים מחלה שארית יציבה (ממוצע 13% תאי כרומוזום פילדפיה חיובי), חמישה שיפרו את התגובה הציטוגנית לאחר החיסון, ושניים הגיעו ל-CCR. סה”כ ל-11 מתוך 16 חולים היתה היפרסנסיטיביות מושהת ספציפית פפטיד, ל-13 מתוך 14 פרולפירציה של תאי CD4, ו-5 מתוך 5 הערכות היתה יצירת אינרפרון גמא.

המחקרים התמקדו בשיפור הערכת המחלה השארית לאחר החיסון, כולל מספר רב של חולים ומעקב ארוך, והערכה מוגדרת של תפקיד החיסון נגד לוקימיה.

במאמר נלווה, ססוואטי צ’אטרג’י וונג ממרכז רפואי בדוראט קליפורניה ציינו כי מחקר זה הינו דומה מאוד למחקרים קודמים של CMLVAX100, אך הוא הראשון להראות תגובה קלינית.

בהינתן קלות השימוש, חוסר הרעילות וההבטחה המוקדמת של היעילות, פיתוח חיסון נגד איחוי החלבון או נוגדני CML ספציפיים אחרים נראים הגיוניים לצורך מחקר נוסף. בינתיים ממתינים החוקרים לתוצאות השרידות ללא מחלה בקבוצת החיסון ולמחקרים מאשרים מקבוצת מחקר אחרות בתחום.

Lancet. 2005;365:631-632, 657-662

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה