Endocrinology other

רמות ויטמין D גבוהות קשורות בתפקוד משופר של הגפיים התחתונות (Am J Clin Nutr)

ממחקר חדש עולה שבחולים בני 60 או יותר, רמות ויטמין D (25-hydroxyvitamin D) בסרום הגבוהות מ- 40 nmol/L קשורות בתפקוד טוב יותר של הגפיים התחתונות.

האפקט המגן של ויטמין D מפני שברים מיוחס להשפעתו על ההומיאוסטזיס של סידן ועל צפיפות העצם. עם זאת, הסבר חלופי לכך יכול להיות השפעה ישירה של ויטמין D על תפקוד וחוזק השריר המסייעים במניעת נפילות.

במחקר השתתפו 4,100 נבדקים בני 60 או יותר (גיל ממוצע 71.4) מתוכם 49% נשים. 75% מהנבדקים הוגדרו כפעילים (צעדו לפחות ק”מ וחצי ללא עצירה, שחו, רצו וכיוב’).

החוקרים מצאו שלאחר התחשבות במשתנים כמו רמת הפעילות, גיל, מין, מוצא וצריכת הסידן חולים שרמות הסידן בדמם היו הגבוהות ביותר השיגו זמן טוב יותר במבחן הליכה קצר מאשר החולים שלהם היו הרמות הנמוכות ביותר של סידן (מובהק סטטיסטית). גם בבדיקת זמן המעבר מישיבה לעמידה התקבלו תוצאות דומות.

החוקרים חישבו שהיחס החיובי בין רמות הסידן לתפקוד הגפיים התחתונות נשמר לאורך כל טווח היחוס(22.5 – 94.0 nmol/L) אך השיפור הרב ביותר הושג בטווח שבין 22.5 ל-40.0 nmol/L.

מהתוצאות הללו הסיקו החוקרים שרמות סידן גבוהות בסרום קשורות בתפקוד מוסקולוסקלטלי טוב יותר של הגפיים התחתונות בחולים בני 60 או יותר. “התפקוד היה אידיאלי ברמות סידן של 40.0 nmol/L או יותר אך נראה שיש יתרון בהגעה לרמות של 100 nmol/L” ציינו החוקרים. הם הוסיפו וציינו שלדעתם מתן תוספת של סידן מעל גיל 60 עשוי לסייע הן לאנשים פעילים והן לאלו שלא בשיפור התפקוד של הגפיים התחתונות. 

Am J Clin Nutr. 2004;80:752-758

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה