Endocrinology other

שיטה פשוטה מנבאת סיכון מוגבר למחלת לב כלילית בסוכרתיים (Diabetes Care)

התכווצות עורק כלילי אפיקרדיאלי בתגובה ל- cold pressor test(CPT) מעידה על סבירות מוגברת לאירועים קרדיו-וסקולריים במטופלים עם סוכרת מסוג 2, ללא גורמי סיכון קרדיו-וסקולריים אחרים, מדווחים חוקרים צרפתיים בגיליון ינואר של Diabetes Care.

החוקרים מציינים שבדיקה זו גורמת להרחבה של העורקים הכליליים במטופלים מקבוצת הביקורת, בעוד שבסוכרתיים הבדיקה גורמת להתכווצות העורקים.

על מנת לקבוע האם שיטה זו עשויה להוות אמצעי יעיל לאיתור הפרעות בתפקוד האנדותל וסיכון קרדיו-וסקולרי מוגבר, בחנו החוקרים 72 מטופלים עם סוכרת מסוג 2 ללא גורמי סיכון קרדיו-וסקולריים נוספים ו-56 מטופלים ללא סוכרת כקבוצת ביקורת.

בתגובה ל-CPT, הקוטר הממוצע של עורק כלילי עלה ב-17.2% בקבוצת הביקורת, לעומת היצרות של 14.4% בממוצע בקבוצת הסוכרתיים. ב-8.9% מקבוצת הביקורת לא היה שינוי בקוטר העורק ובאף מטופל לא נצפתה התכווצות. ב-26.4% מקבוצת הסוכרתיים לא נצפה שינוי בקוטר העורק ובאף אחד מהם לא נצפתה התרחבות.

לאחר תקופת מעקב ממוצעת של 45 חודשים, היה אירוע קרדיו-וסקולרי אחד בקבוצת הביקורת ו-26 אירועים ב-18 מטופלים סוכרתיים. יתרה מזאת, 23 מאירועים אלו התרחשו ב-16 מתוך 53 המטופלים הסוכרתיים שנמצאה אצלם התכווצות של העורק הכלילי. שלושת האירועים הנותרים היו בשני מטופלים סוכרתיים שלא נמצא אצלם שינוי בקוטר העורק הכלילי.

החוקרים מסכמים שהתכווצות של עורק כלילי, שנראה תקין בבדיקה אנגיוגרפית, בתגובה ל-CPT מנבא אירועים קרדיו-וסקולריים בטווח הארוך.

Diabetes Care 2004;27:208-215.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה