Emergency medicine

מהירות הזרימה הורידית קשורה לתוצאת הדימום בסאב-ארכנואיד (Stroke)

חוקרים מדווחים כי מדידות של הזרימה הורידית במוח מהוות אמצעי רגיש ואמין לחיזוי התוצאה לאחר דימום בסאב-ארכנואיד (SAH).

החוקרים כותבים כי שיאי מהירות זרימה ורידית (vp-FVs) גבוהות ביותר וערך ה-vp-FV הממוצע בזמן (mv-FV) ב-transversal sinus נמצאו קשורים לתוצאה גרועה לאחר התרחשות SAH.

החוקרים מוצאים כי באופן מיוחד, נמצאו ערכי vp-FV שמעל 35.4 ס”מ לשניה, ערכי mv-FV העולים על 27.3 ס”מ לשניה, או ערכי ICP מעל 24 מ”מ כספית כחזאים של תוצאה ירודה 30 ימים לאחר ה-SAH.

החוקר הראשי, ד”ר Nieson מסביר בראיון כי ניטור ורידי נמצא רגיש וספציפי יותר בחיזוי התוצאה מאשר ניטור ערך הלחץ התוך-גולגולתי (ICP) בלבד, אך על המדידה להתבצע על-ידי סונוגרפר מנוסה. 

החוקרים השתמשו ב-transcranial color-coded duplexsonography בקרב 28 חולים הסובלים מ-SAH מפרצתי, שבכולם בוצע גם ניטור ICP ממושך. החולים חולקו לשתי קבוצות בהתבסס על התוצאות שהתקבלו 30 ימים לאחר ה-SAH. חולים שבהפ התקבלתה תוצאה מותאמת של  I-III בסקאלת Rankin (ה-MRS) נחשבו כבעלי החלמה טובה, ואילו אלה שנפטרו או שנמצאה בהם תוצאה של IV או V סווגו כבעלי תוצאה ירודה.

Vp-FV בוצע בתחילת ה-vasospasm או, לכל המאוחר, חמישה ימים לאחר ה-SAH.

החוקרים מוצאים גם קשר לינארי חיובי בין מהירויות הזרימה וערכי ה-ICP. החוקרים מציינים כי מהירות זרימה מוגברת יחד עם ערך ICP גבוה נמצאו קשורים בצורה הסבירה ביותר לבצקת מוחית גלובלית, שנצפתה רק בחולים מקבוצת התוצאה הירודה.

בנוסף, הם מציינים, עליה בהמו-דינמיקה הורידית עלולה לייצג תופעה פתו-פיזיולוגית המשפיעה על התוצאה בעצמה. הם מוסיפים כי המו-דינמיקה ורידית עשויה להיות פגומה כאשר ישנה זרימה ורידית בלתי-מספיקה הגוררת בצקת גדושה.

החוקר הראשי מסכם כי בעוד למחקר אין השלכות קליניות ישירות, יתכן כי ניטור צמוד אחר מהירויות הזרימה הורידית עשוי לאפשר החשה של תחילת נטיפול בבצקת המוחית וכך לשפר את התוצאה המתקבלת בחולה.

Stroke 2004;35:1873-1878.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה