Digital Marketing

הוגשה תובענה ייצוגית כנגד חברת שטראוס מים בסך 1.8 מיליארד שח בטענה כי מכשירי המים של תמי 4 מכילים חיידקים המזיקים לבריאות

הודעת SAH ייעוץ ואסטרטגיה תקשורתית

חברת שטראוס מים מואשמת בהפרת הוראות הגנת הצרכן, אחריות להטעיה בפרסומות, הפרת חובת תום לב, הטעייה לפי חוק החוזים, תרמית מכוונת, מצג שווא רשלני ועשיית עושר על חשבון הצרכנים.

בעקבות התחקיר בו נחשפו נתונים חמורים ביותר, הוגשה התובענה הייצוגית כנגד תמי 4, ובמסגרתה נטען  כי בברי המים של תמי 4 המחזיקה ב-77% משוק ברי המים בישראל נמצא זיהום חיידקי במים ויתרה מזו, הסתבר כי מוצרי תמי 4 כלל אינם עומדים בתנאי הבסיס לתקינה הישראלית

תמי 4 מתהדרת בתו תקן ישראלי. תו התקן מפנה לשלושה תקני NSF המחייבים החלפת סנן בכל 500 ליטרים. תמי 4 מדריכה כי צריך להחליף סנן בכל 2000 ליטרים. לכן המכשיר של החברה עומד בתקן רק בחודש וחצי הראשונים להחלפת הסנן. על כן נטען כי הם לא עומדים בתקן.

ביום, ה-4.03.2015, הוגשה לבית המשפט המחוזי במחוז המרכז בקשה לאישור תובענה ייצוגית תקדימית וחריפה כנגד חברת שטראוס מים ככלל וכנגד מותג המים “תמי 4” שבבעלותה בפרט, בשורת האשמות קשות כנגד ציבור הצרכנים בישראל. התביעה הוגשה ע”י הגב’ קרן פלג, המיוצגת ע”י עוה”ד שמואל גלינקא, ענבל רז וספיר אבן-חן ממשרד עורכי הדין ראב”ד, מגריזו, בנקל ושות’.

התובענה הייצוגית שהוגשה בהמשך לפרסומים שעלו באמצעי התקשורת בימים האחרונים. כנגד מכשירי מים מסוננים.

בפרסומים נחשף, בין היתר, כי חברת תמי 4 וחברות נוספות, המציעות מכשירים לטיהור מי ברז, שאינם עומדים בתקנים הבינ”ל המחמירים, כי במכשיריהם נמצאו חיידקים המאיימים על בריאות הציבור וכי הם מטעים את הציבור ומפרים את הבטחתם לבריאותו של הציבור. בהמשך לחשיפה זו, הוגשה התביעה הייצוגית כנגד שטראוס מים תחת מספר טענות מרכזיות:  

·      תמי 4 מתהדרת בתו תקן ישראלי. תו התקן מפנה לשלושה תקני NSF המחייבים החלפת סנן בכל 500 ליטרים. תמי 4 מדריכה כי צריך להחליף סנן בכל 2000 ליטרים. לכן המכשיר של החברה עומד בתקן רק בחודש וחצי הראשונים להחלפת הסנן. על כן נטען כי הם לא עומדים בתקן.

·      כי ברי המים אינם מסננים את המים מכל המזהמים המצויים בהם בעיקר חומרים אורגניים שונים ומתכות כבדות המצויות במים.

·      כי מוצריה של תמי 4 כלל אינם עומדים בתנאי הבסיס לעמידה בתקנים הישראלים והבינ”ל המחמירים ולמרות זאת מפרסמת תמי 4 את מוצריה כמוצרים היחידים העומדים בכלל התנאים המחמירים.

·      כי תמי 4 מטעה את הצרכנים, ולא טורחת לעדכן כי עפ”י התקן בו היא מתיימרת להתהדר מחייב החלפת מסנן לאחר זרימה של 500 ליטר מים בלבד (כל חודש וחצי לערך!), ולא כפי שנכתב במדריך ללקוח (כל חצי שנה).

·      כי התנהלותה של תמי 4 חמורה במיוחד, וגורמת לפגיעה באוטונומיית הרצון של לקוחותיה, אשר ללא ידיעתם צורכים מים עכורים ומלאי חיידקים, לאור העובדה שבשל ההטעייה שמטעה החברה את לקוחותיה, אין באפשרותם להחליף את המסננים במועד, ואף במדריך ללקוח שמחלקת תמי 4 ללקוחותיה מובהר מפורשות שאי החלפת המסנן במועד הופך המסנן למושבת חיידקים של ממש.

תחקיר העומק שנעשה בשיתוף משרד הבריאות ובחסותו, דגם ובדק במעבדה 32 דגימות ממכשירי מים ומספר דומה של מי ברז בבתים פרטיים ובמקומות ציבוריים. מנתוני התחקיר עולים נתונים חמורים, המעידים  שב 81% מהדגימות אין כל שינוי לטובה באיכות המים בין מקור המים (מי ברז) לבין המים היוצאים לבסוף מהמכשיר. ב- 13 דגימות אין הבדל בין מי הברז למים בבר מסנן.  חמור מכך עולה כי קיים זיהום חיידקי ב- 40.6% מברי המים המסוננים גבוה יותר מאשר מי הברז.

ע”פ טענת עוה”ד שמואל גלינקא, ענבל רז וספיר אבן-חן הנתונים שעלו מהתחקיר, כמו גם בדיקות שונות מול התקנים המחייבים, מציגים את שטראוס כחברה המשלה, מטעה ומשקרת לצרכנייה.

לטענת עוה”ד המייצגים ההיקף הדרמטי של הבעיה מתגלה לאור הנתונים שנחשפו בכתבת התחקיר אודות גודלו של שוק מכשירי המים. נחשף בתקשורת שביותר מ- 1,000,000 בתי אב יש בר של מים מסוננים וזה לא כולל משרדים ועסקים  – 77% בעלי תמי 4, 7% בעלי בר אלקטרה ו-16% בעלי בר מסננים אחר.

מפרסומים ברשת ניתן ללמוד ששוק המים המסוננים  מחולק 30% עסקים ו- 70% בתי אב פרטיים. בהתאם לנתונים אלו, לטענת עוה”ד המייצגים קיימת סבירות גבוה מאד כי תובענה ייצוגית זו עשויה להפוך לאחת מהתובענות הייצוגיות הגדולות שנראו בשוק הצרכני הישראלי מאחר, שהיא נוגעת ללמעלה מ-550,000 בתי אב ובתי עסק בישראל. ההיקף הכספי של הפיצוי הנדרש במסגרת התביעה מוערך בשלב הזה, בסך של למעלה מ-1.8 מיליארד ש”ח.

התביעה תדרוש מבית המשפט הדברים הבאים בתמצות (ייתכנו סעיפים נוספים):

·         לאשר ניהול תובענה ייצוגית זו בשמם של כל חברי הקבוצה.

·         להורות לשטראוס לגלות את מלוא הנתונים והמסמכים מהם ניתן ללמוד כמה צרכנים רכשו המוצרים.

·         להוציא צו הצהרתי המורה כי שטראוס הטעתה הציבור והפרה חוקי הגנת הצרכן.

·         הוצאת צו האוסר על שטראוס להמשיך ולהפר הוראות הדינים האמורים.

·         להורות לשטראוס לפצות בעלי מכשירים המעוניינים לשמור עליהם ולפצותם בכמות המסננים הנדרשת על פי התקנים הבינ”ל.

·         מתן פיצוי כספי לכל חבר בקבוצה על הנזקים כתוצאה ממעשיה ומחדליה של שטראוס. סך פיצויים, כאמור, הוערך בשלב הזה לכדי למעלה מ-1.8 מיליארד ש”ח.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה