Digital Marketing

ירידה דרסטית של 75% בתמורה של חברות התרופות מההשקעה בפיתוח תרופות חדשות (Pharmatimes )

ע”פ אנליזה חדשה שבוצעה ע”י חברת הייעוץ אוליבר ויימן, הערך הכספי המתקבל מהשקעות של חברות פרמצבטיות במחקר ופיתוח ירד בשנים האחרונות בלמעלה מ-70% , מה שמביא לדעת החוקרים את התעשייה הפרמצבטית למצב גרוע יותר מהציפיות בענף.

החוקרים בחנו מולקולות מרכזיות חדשות שאושרו לאחרונה ע”י ה-FDA בין השנים 1996 ל-2010. התקופה חולקה לשתיים: בין 2005-2010 ולתקופה שלפניה. בראשונה אושרו 36 מולקולות חדשות לעומת 22 בלבד בשנייה, ירידה של 40% .

בנוסף הוערכו המכירות של המולקולות החדשות בשנה החמישית שלהן בשוק. ע”פ הערכות אלה נמצא שערך המכירות השנתי הממוצע בשנה החמישית למולקולה חדשה בעידן הקודם הייתה 515 מיליון $, לעומת 430 מיל’ $ בלבד בעידן החדש יותר. ההשפעה של פחות מולקולות וערך כספי ממוצע קטן יותר לכל מולקולה גרמה לכך שהייתה ירידה בהיקף המכירות השנתי של המולקולות החדשות מ-18.3 מיליארד $ ל-9.4 מיליארד $ בעידן החדש, ירידה של כ-50% .

הדו”ח כולל גם ניתוח של היקף עלויות הפיתוח, אשר הוכפל במהלך השנים האחרונות מרמה שנתית ממוצעת של 65 מיליארד $ ב”ימים הטובים” לאל כ-125 מיליארד $ כעת. עם זאת, השקעות אלה ייצרו תמורה נמוכה יותר באופן משמעותי.  החוקרים חישבו שאם בעידן הקודם החברות הצליחו להשיג מחזור של 275 מיל’ $ מכירות שנתיות (בשנה חמישית להחדרת מולקולה חדשה) על כל השקעה של 1 מיליארד $ בפיתוח מולקולה כזו, הרי שכעת התמורה ירדה ל-75 מיל’ $ מכירות שנתיות בלבד.  

עם זאת, נראה שחברות התרופות מצליחות למרות זאת לשמור על רמת רווחים נאה. יש גידול של 6% במכירות בשנה ב-5 השנים האחרונות . המחקר מלמד שהפעילות שהייתה תמיד החשובה ביותר בחברות האתיות, פיתוח תרופות חדשות, נמצאת במצב קשה ובעייתי במיוחד.

להערכת החוקרים, מכיוון שענף הפרמה נמצא בעידן שונה כעת, יש כנראה מקום לבחינה מחדש של אופן והיקף ההשקעות במחקר ופיתוח של תרופות חדשות, שכן החסמים כיום גדולים יותר והשימוש בתרופות חדשות צריך להיות מבוסס על כך שהן מסוגלות להפחית את עלות הטיפול הכוללת בחולים.  

לדיווח ב-Pharmatimes

הערת המערכת: גם המשבר העולמי הנוכחי באירופה ובארה”ב השפיע ע”פ דיווחים שונים , בין היתר,  על היקפי הפעילות והריווחיות של חברות התרופות הבינלאומיות שכבר באו לידי ביטוי בצימצומים בכח אדם ועוד. יש להניח שאת המגמות הנ”ל אפשר יהיה להרגיש גם בשוק הישראלי הקטן היחסית, שבו פועלות יש לזכור , באופן ישיר, כמעט כל החברות הרב לאומיות. יש להניח שצעדים כמו שכבר ראינו בחברת פייזר של הפסקת חלוקת דוגמאות (הגם שהצעד הזה הוסבר כמהלך לשיפור ההתנהלות האתית) לרופאים, ויד קמוצה יותר בפעילויות אחרות יורגשו גם כאן. עם זאת, כפי שאומרים – כל משבר הוא גם אפשרות להזדמנות, וזה אולי הזמן להתייעל ולפתח שיטות עבודה יעילות ואפקטיביות יותר, גם בשיווק ובתקשורת מול הקהיליה הרפואית. ראו בהקשר זה את המאמר העוסק בתעמולה רפואית מקוונת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה