Digital Marketing

ירידה ברמת הקשרים בין רופאים לחברות תרופות בארה”ב אך עדיין קשרים הדוקים (Archives of Internal Medicine )

הרופאים בארצות הברית עדיין “מחוברים” עם חברות התרופות, למרות שבהשוואה למחקר קודם מ-2004 נראה שיש ירידה ברמת ה”חיבור”, כך מדווחים חוקרים המפרסמים מחקרם ב- Archives of Internal Medicine.

צוות החוקרים מאוניברסיטת הרווארד במסצ ‘וסטס ביצע סקר ארצי של 1,900 רופאי קהילה  (רופאי משפחה, פנימאים, פדיאטרים) בשנת 2009 ובחן את מידת הקשר שלהם עם חברות התרופות.

מהסקר עולה ש-  84% מהמשתתפים דיווחו על סוג כלשהו של יחסים עם חברות התרופות, לעומת 94% בשנת 2004.

כשני שלישים קיבלו דוגמאות של תרופות, 70% נהנו מכיבוד של מזון או משקאות באדיבות חברות התרופות ו -14% קיבלו אף תשלום תמורת השירותים המקצועיים שלהם.

“מצאנו ירידה משמעותית בשיעור הרופאים שיש להם קשרים עם התעשייה,” מציין אריק קמפבל החוקר הראשי שהוביל את המחקר. 

מאז 2004 נכנסו כידוע בארה”ב לתוקף מס’ תקנות המגבילות את הקשרים ומחייבות אף דיווח מדוקדק עליהם, ונראה שלצעדים אלה הייתה השפעה מסויימת, מציינים החוקרים.

אבל, לפי דעתו של  ד”ר קמפבל, עדיין שיעורי הרופאים הנמצאים בקשר שוטף  גבוהים ולדעתו אף בלתי מתקבלים על הדעת. בסקר טוענים הרופאים שלקשרים עם החברות אין השפעה על הרגלי הרישום שלהם, טענה שקמפבל טוען שאינה סבירה. הוא מוסיף ש”זה מגוחך לחלוטין לחשוב כי חברות התרופות היו מקדישות  את כל זמנם וכספם בטיפוח קשרים אלה אם זה לא היה עובד…”

Arch Intern Med. 2010;170(20):1820-1826. doi:10.1001/archinternmed.2010.383

הערת עורך מדור שיווק ומינהל: רק לאחרונה דיווחנו על מחקר מה-PLOS MEDICINE שמצא כי רופאים אכן נוטים לרשום תכשירים שמקודמים ע”י חברות תרופות. המימצאים הללו לא מפתיעים כמובן ונראה שהם גם תואמים את המציאות בישראל. השאלה להערכתי היא לא אם קיימים או לא קשרים, אלא האם הקשרים תקינים מבחינה אתית ומקצועית.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה