Dialysis

סימנים ראשונים לשינוי מגמה במס’ המאושפזים והחולים הקשים ? מנגד דאגה מהירידה בהיקף ההתחסנות ושימוש נמוך יחסית בתרופות פקסלוויד ומולנופירוויר

מעיון בלוח הבקרה המעודכן להבוקר נראה שייתכן, וצריך להיות כמובן מאוד זהירים כעת בהערכות, שאנו נמצאים בתחילת העצירה/ירידה של הגל החמישי. 

המדד המשמעותי ביותר של היקף האשפוזים הכולל, ושל חולים קשה בפרט, מקורונה, המוצג בתרשים שלהלן נראה כעושה שינוי מגמה במספר כלל המאושפזים, ויציבות במס’ הקשים שעומד כעת על 946.

עם זאת, כאשר בוחנים את המגמה של השבוע האחרון בהשוואה לשבוע הקודם עדיין רואים עלייה משמעותית במס’ החולים הקשים החדשים והמתים של 42.8% ט-60.2% בהתאמה.

מנגד,  היקף האשפוזים הכולל בפנימיות כפי שמוצג בלוח הבקרה מצביע על ירידה, אפילו חדה,  בשיעורי התפוסה הכלליים בימים האחרונים, כפי שניתן לראות כאן:

בתדריך שהעביר אמש מנכ”ל משרד הבריאות, פרופ’ נחמן אש, הוא התייחס לבקשת אי-מד, לשאלת היקף השימוש בתרופות  פקסלוויד ומולנופירוויר , וציין שנכון לעד אמש השימוש מוערך בכ-6000 מטופלים בפקסלוויד וכ-1000 ב-מולנופירוויר .  אם בוחנים את מס’ החולים הפעילים כיום מעל גיל 60, המספר הוא בסביבות כ-50,000 , כך שאפשר להעריך ששיעור השימוש בתרופות הוא נמוך יחסית, כנראה פחות משליש.  אש הודיע שנתוני השימוש בתרופות אלה יתווספו בקרוב גם ללוח הבקרה ולתמונת המצב היומית שהמשרד מפרסם.

בדו”ח אמ”ן שפורסם אמש מדגישים המחברים מס’ נקודות חשובות:

מקרי PIMS ראשונים בישראל;  עליה ניכרת באשפוזי ילדים בארה”ב והמשך דיווחים על עליה במקרי PIMS ;ה-CDC מדווח כי מחוסנים עם מנת דחף נדבקים פחות מלא מחוסנים;



  • דיווחים ראשונים על מקרי תסמונת פימס בילדים בישראל במהלך גל האומיקרון לצד דיווחים נוספים מארה”ב על הופעת מקרים חדשים המקושרים לאומיקרון בגל זה.


  •  בישראל בימים האחרונים אובחנו לראשונה בגל זה מספר מקרים חדשים של תסמונת PIMS בילדים.


  •  בארה”ב רשויות הבריאות במדינת ניו ג’רזי אשר גודל אוכלוסייתה דומה לזה של ישראל, דיווחו  ב-24 ינואר על שיא באבחון מקרי תסמונת PIMS ביום אחד (שישה ילדים ביום שישי האחרון וסך הכול עשרה בשבוע החולף).


  • גם במדינת לואיזיאנה דווחו מקרים חדשים. אלו מצטרפות למדינות נוספות בארה”ב (נברסקה, ניו יורק, אוקלהומה ומישיגן) שזיהו בתחומן מקרים חדשים של התסמונת לאחרונה, במהלך גל האומיקרון, כאשר בחלקן מדווח על קצב אבחון של התסמונת הגבוה מהעבר.


  • עם זאת, מדובר בדיווחים ראשוניים ביותר ושיעורי ההיארעות המעודכנים של התסמונת בגל זה, טרם התבהרו.


  • יוזכר כי שיעורי ההיארעות של התופעה הוערכו עד כה בכ-3000:1 ילדים ובני נוער מאומתים. בהקשר הישראלי, נציין כי בשנת 2021( 21.12.15-1.1 )אומתו כ-300 אלף ילדים לא מחוסנים בגילאי 18-0 .


  • הילדים שנדבקו (גם אלו שלא אומתו) הובילו לפחות ל-220 אבחנות של PIMS בישראל בתקופה זו.


  • במהלך 6 השבועות של גל התחלואה הנוכחי (22.1.25-21.12.16 )אומתו כ-440 אלף ילדים בגילאים אלו, מתוכם כ-250 אלף לא מחוסנים(אשר לפי המחקרים המוכרים, בסיכון גבוה יותר לסבול מ- PIMS בעקבות הדבקה) .


  • זאת, כאשר כאמור, רמות התחלואה הסמויה מוערכות כגבוהות יותר מבגלים קודמים. בהתאם, באם שיעור הארעות PIMS באוכלוסיה בעקבות אומיקרון דומה לשיעורו הממוצע בגלי הזנים הקודמים, עשויים להיות 200-100 ילדים שיסבלו מהתופעה הקשה בשבועות הקרובים. זאת, כאשר מערכת הבריאות בעומסים גדולים כבר עתה, כולל במחלקות הילדים.

מחברי הדו”ח מדגישים כי : בעת הזו, הסיכון האישי להידבק בקורונה, ובפרט בעבור ילדים, מצוי בשיא כל הזמנים בשל המידבקות הרבה של וריאנט האומיקרון ותפוצתו הגבוהה בארץ. דווקא בשל עליית הסבירות להידבקות, חשוב כעת יותר מאי פעם להתחסן (בחיסון שהוכח כבטוח ויעיל)בכדי להפחית את הסיכון להתפתחות סיבוכים מאוחרים של המחלה, במקרה של הידבקות. זאת בפרט, לאחר שהתברר כי בניגוד להלך הרוח הרווח, גם אומיקרון עלול לייצר סיבוכים מאוחרים בנדבקים כגון תסמונת PIMSבילדים )וייתכן שבמעלה הדרך גם סיבוכים מאוחרים נוספים(. בהקשר זה, לצד חשיבות ההתחסנות למבוגרים וקבוצות סיכון, קיימת חשיבות רבה בהתחסנות הילדים, החשופים במיוחד להדבקה על מנת לצמצם ככל שניתן את הסיכון המיותר להתפתחות סיבוכים מאוחרים מסוכנים בקרבם, אם יידבקו בנגיף.

באשר לווריאנט BA-2 מציינים המחברים כי :

 וריאנט 2.BA הופיע לראשונה בסוף 2021 ,בדרום אפריקה, במקביל לזן האומיקרון (1.BA) המוכר, ומשם התפשט למדינות נוספות. ממשיך להתפשט ברחבי העולם.

▪ כמדווח, בשבועות האחרונים מזוהה במספרים גדלים בדנמרק, בה הפך לדומיננטי על חשבון 1.BA ( מעל %50 שכיחות בריצופים גנומיים). מזהים עליה מובהקת בשכיחות, על חשבון אומיקרון, גם בשוודיה, בריטניה, סינגפור והודו. לפי קצב ההתפשטות הגבוה עשוי להפוך לדומיננטי במדינות אלו בקרוב. קצב זה עשוי להעיד על יתרון יחסי בהדבקה.

 ▪ יודגש כי בניגוד לפרסומים תקשורתיים, הווריאנט אינו “חמקן” מבדיקות PCR .עם זאת, בשונה מאומיקרון, הוא אינו כולל את המחיקה בעמדות 70-69 המאפשרת זיהוי ספציפי של הזן בערכות PCR ייעודיות ולכן אינו ניתן לזיהוי “מהיר” באמצעותן, ויש צורך בריצוף גנומי מלא כדי לאפיין את ההדבקה בו.

 ▪ הדיווחים מהעולם אינם חושפים תמונה קלינית יוצאת דופן: דנמרק דיווחה כי לא מזהה שינוי משמעותי בין מאושפזי 1.BA ל- 2.BA .מעריכים כי החיסונים יהיו יעילים במניעת מחלה קשה גם לנדבקים ב-2.BA ,אך טרם השלימו את הניתוח. מניתוח מעבדה נורבגי עולה כי אין הבדל בעומס הנגיפי בדרכי הנשימה העליונות בין 2.BA ל-1.BA .בהודו, דווח על דמיון סימפטומים בין שני הוריאנטים, המשפיעים שניהם על דרכי הנשימה העליונות ובשניהם נראית מעורבות ריאתית מינימלית.

 ▪ הדיווחים לעיל הם ראשוניים וטרם פורסם ניתוח מעמיק על חומרת המחלה שגורם הזן או על מידת האפקטיביות של חיסון או של החלמה מזנים אחרים במניעת הדבקה ומחלה. על אף הדמיון הגנטי ל-1.BA ,יש ב 2.BA מספר רב של מוטציות חדשות וייחודיות, שבתרחיש מחמיר עשויות לייצר התנהגות קלינית שונה.

הערת המערכת: נראה שריכוז המאמץ צריך להיות כעת בהרחבת היקף ההתחסנות הן בילדים (כשעד כה הוא כישלון)  והן בקבוצות הסיכון (חיסון 4 בקבוצות הסיכון נמוך ) , ובמקביל מאמץ, בעיקר של הקופות, להרחיב היקף השימוש בתרופות פקסלוויד ומולנופירוויר בקבוצות הסיכון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • חיסון כנגד COVID-19 לפני ובמהלך היריון אינו מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר-לידה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APA)

    חיסון כנגד COVID-19 לפני ובמהלך היריון אינו מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר-לידה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APA)

    חיסון כנגד נגיף SARS-CoV-2 לפני ובמהלך היריון אינו מלווה בעליה משמעותית בסיכון לתסמיני דיכאון לאחר-לידה, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Psychiatric Association. במטרה לקבוע אם קיים קשר בין חיסון כנגד קורונה בזמן היריון ובין דיכאון לאחר-לידה, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 627 נשים הרות (גיל ממוצע של 33.8 שנים) ממאגר […]

  • חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לחיסון כנגד נגיף קורונה השפעה מגנה מתונה מפני Long COVID. ההשפעה המגנה של החיסון גדולה יותר במתבגרים בסיכון מוגבר להתפתחות Long COVID ופוחתת עם הזמן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חיסון מפחית את הסיכון לזיהום בקורונה בילדים, אך ההשפעה של החיסון […]

  • נגיף קורונה עשוי להישאר בגוף במשך למעלה משנה (מתוך כנס ה-CROI)

    נגיף קורונה עשוי להישאר בגוף במשך למעלה משנה (מתוך כנס ה-CROI)

    מדענים מקליפורניה מצאו כי שרידים של נגיף COVID-19 עשויים להישאר בדם וברקמות לתקופה של למעלה משנה לאחר ההדבקה הראשונית בנגיף, כך דווח בכנס ה-Conference on Retroviruses and Opportunistic Infections. במחקר בנושא Long COVID זיהו החוקרים אנטיגנים של הנגיף בזרם הדם למשך עד 14 חודשים לאחר הזיהום ובדגימות רקמות במשך למעלה משנתיים לאחר ההדבקה בנגיף. שני […]

  • הדבקה בנגיף קורונה בתוך 10 שבועות לאחר החזרת עוברים אינה פוגעת בסיכויי הצלחת IVF/ICSI (מתוך Am J Obstet Gynecol)

    הדבקה בנגיף קורונה בתוך 10 שבועות לאחר החזרת עוברים אינה פוגעת בסיכויי הצלחת IVF/ICSI (מתוך Am J Obstet Gynecol)

    בנשים לאחר טיפולי IVF/ICSI הדבקה בנגיף קורונה בתוך עשרה שבועות מהחזרת עוברים אינה משפיעה לרעה על תוצאות היריון, שיעורי השרשה והפלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Obstetrics & Gynecology. החוקרים השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל נתונים אודות 857 נשים בגילאי 20-29 שנים שעברו IVF/ICSI במרכז הפריה חוץ גופית בסין. הם […]

  • ההשפעה של טיפולים כנגד COVID-19 על חולים עם מחלת מעי דלקתית (Dig Dis Sci)

    ההשפעה של טיפולים כנגד COVID-19 על חולים עם מחלת מעי דלקתית (Dig Dis Sci)

    במהלך טיפול כנגד COVID-19 ייתכן ויהיה מקום להשהיית טיפולים כנגד מחלת מעי דלקתית, אך צעד זה אינו מוביל לעליה בהתלקחויות הזיהום הנגיפי, כאשר חיסון קודם כנגד COVID-19 מסייע בהפחתת הסיכון לסיבוכים עקב הזיהום הנגיפי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Digestive Diseases and Sciences. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם מחלת מעי דלקתית תחת […]

  • אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

    אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

    למרות הסיכון הגבוה למחלות לב וכלי דם בחולים המופנים לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, החיסון כנגד נגיף קורונה לא השפיע על התוצאות המג’וריות לאחר ההתערבות ניתוחית ואין סיבה לדחות את מתן החיסון בחולים המופנים להשלמת ניתוח זה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר שימוש חירום ב-Pemivibart למניעת COVID-19 (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר שימוש חירום ב-Pemivibart למניעת COVID-19 (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר שימוש חירום ב- Pemivibart למניעה לפני חשיפה של COVID-19 במבוגרים ומתבגרים מגיל 12 שנים ומעלה ובמשקל של 40 ק”ג ומעלה. המומחים מסבירים כי Pemivibart הינו נוגדן חד-שבטי הומאני רקומביננטי, המכוון כנגד קולטן לחלבון זיז של נגיף הקורונה, המעכב את ההיצמדות של הנגיף לקולטני ACE2 על תאי […]

  • הסיכון להפרעות נוירולוגיות גבוה יותר לאחר זיהום שפעת חמור לעומת זיהום בקורונה (Neurology)

    הסיכון להפרעות נוירולוגיות גבוה יותר לאחר זיהום שפעת חמור לעומת זיהום בקורונה (Neurology)

    אשפוז בשל שפעת מלווה בסיכון גדול יותר להתפתחות הפרעות נוירולוגיות, כולל מיגרנה, אירוע מוחי או אפילפסיה, בהשוואה לסיכון להפרעות נוירולוגיות לאחר אשפוז בשל COVID-19, כך עולה מתוצאות מחקר גדול שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים התבססו על נתונים ממאגר רפואי גדול להשוואת 77,300 חולים שאושפזו בשל COVID-19 אל מול מספר דומה של חולים שאושפזו בשל שפעת. […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה