Dialysis

צנתור כלי דם ייחודי לחולי דיאליזה בבי”ח השרון


חולים  הסובלים מאי תפקוד כליות סופני, מחוייבים לעבור טיפולי דיאליזה  על מנת לנקות את דמם מהרעלים שמופרשים על ידי הכליות. הזקוקים לדיאליזה עוברים ניתוח בכלי הדם בו יוצרים חיבור מלאכותי בין העורק לווריד ביד (“פיסטולה”) או השתלת צינור מתחת לעור שמחבר בין העורק לווריד (“גרפט”).

הבעייה השכיחה ביותר הגורמת לאי תפקוד הפיסטולה או הגרפט, היא היווצרות היצרויות ובהמשך קרישי דם, הגורמים לחסימתם בכ – 30% מחולים עם פיסטולות שכשלו. ההיצרויות נוצרות עקב כמות הדקירות הרבה בפיסטולה או בגרפט (שתי דקירות בכל טיפול). עקב כך, חולים אלו נאלצים לעבור ניתוח חוזר לתיקון כלי הדם, זאת באמצעות יצירת חיבור חדש או יצירת פיסטולה חדשה.



לראשונה בישראל – בבי”ח השרון ביחידה לרדיולוגיה פולשנית שבמכון הדימות, מיושמת טכניקה  המאפשרת טיפול בהיצרויות אלו בצינתור במקום בניתוח חוזר. בצנתור הטיפולי נעשה שימוש בבלונים צרים, דוגמת הבלונים שבשימוש מצנתרי הלב ובבלונים עם סכינים.

צינתור ייחודי זה מאפשר לתקן ולשמר את הפיסטולה או הגרפט ולחסוך את הסיבוכים שעלולים להתרחש בניתוח חוזר.

לאחר ביצוע הצנתור הטיפולי משתחרר המטופל לביתו ללא צורך באשפוז. ניתן לחזור על פעולת הצינתור מספר פעמים.

ד”ר אלי עטר, מנהל מערך האנגיוגרפיה במרכז רפואי רבין: “ההנחיות של החברה הנפרולוגית העולמית (DOQI) הן לא לבצע צינתור בחולים בעלי חסימה בטווח של 8 ס”מ מצידי ההשקה בין העורק לווריד. זאת מכיוון שבעבר הבלונים היו רחבים יותר והיה קיים סיכון לקרע של כלי הדם בעת הצינתור.

בשל מזעור קוטר הבלונים, הסיכון נמוך יותר ואחוזי ההצלחה גבוהים יותר.

התחלנו בשיטת טיפול זה  בחולים שהפרוצדורה הניתוחית בעייתית עבורם , ולאור ההצלחה הרחבנו את השימוש גם לחולים נוספים. שיעור ההצלחה עומד על כ 75%, ובמרבית החולים אין צורך בניתוח חוזר בטווח של למעלה משנה לאחר הצינתור הטיפולי, ובחלקם אף למעלה משלוש שנים”.

תוצאות הטיפול הוצגו בכנס הרדיולוגים  הארצי באילת ובכנס אנגיוגרפי בינלאומי בניו-יורק.

נמסר על ידי ורד קויטל

דוברת מרכז רפואי רבין

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה