Diagnostic radiology

תכנית לגילוי מוקדם של סרטן ריאות במטופלים בסיכון גבוה : פיילוט בלבד כפי שמציעה האגודה למלחמה בסרטן או הפעלה מלאה כפי שגורסת העמותה הישראלית לסרטן ריאה ?

האגודה למלחמה בסרטן פירסמה אמש את עמדתה בנושא גילוי מוקדם של סרטן ריאה במטופלים בסיכון גבוה (מעשנים).

להלן הודעת האגודה:

האגודה למלחמה בסרטן בעד תוכנית פיילוט מבוקרת לגילוי מוקדם של סרטן הריאות

בשנים האחרונות מתקיים דיון מדעי במערכות הבריאות בארץ ובעולם בנושא גילוי מוקדם של סרטן הריאות באוכלוסייה של אנשים הנמצאים בסיכון גבוה וללא תסמינים למחלה.

מדובר על תוכנית באמצעות בדיקת הדמיה CT, במינון קרינה נמוך לאנשים מעשנים. האגודה למלחמה בסרטן סייעה בהתמקצעות בתחום בארץ והיא בעד יישום תוכנית סריקה, ובתנאי שתיעשה בדרך שתוביל ליותר תועלת מנזק לציבור הנבדקים.

יש לדאוג לתקינות המכשור ורמת הקרינה, יש להכשיר רדיולוגים במיומנויות פענוח הבדיקות בקרב מעשנים, וכן לתדרך את רופאי המשפחה להפנות מעשנים לבדיקה רק לאחר שהוצגו להם היתרונות והחסרונות שלה.

ממחקרים שנערכות בארצות הברית ובאירופה, יתרון הבדיקה הוא ירידה בתמותה, והחסרונות הם שיעור גבוה של תוצאות חיוביות כוזבות (False positive), המוביל לפעולות פולשניות, כמו ביופסיה, המהווה סיכון של ממש לחשיפה לזיהומים, של מעשנים שריאותיהם בעלות רגישות גבוהה.

 נכון להיום, בניגוד לנאמר על ידי גורמים שונים, אין אף מדינה בעולם בעלת מערכת בריאות ציבורית שיישמה תוכנית סריקה כזו. בארצות הברית, שם כבר מתבצעת הבדיקה, היא מוצעת רק תחת מגבלות חמורות כך שרק אחוזים בודדים מבצעים אותה.

האגודה למלחמה בסרטן בעד יישום תוכנית פיילוט מבוקרת לגילוי מוקדם של סרטן הריאות, הכוללת בקרת איכות, כדי שעל פי התוצאות תגובש החלטה מושכלת על יישום תוכנית לאומית כלל ארצית.

לחצו כאן לעיון מעמיק בנייר עמדה בנושא, במיזם ויקירפואה של איגוד רופאי המשפחה.

העמותה הישראלית לסרטן ריאה מבקשת להתייחס לאמירות אלה שפורסמו אמש על-ידי האגודה למלחמה בסרטן בהקשר לתוכנית סקר לגילוי מוקדם של סרטן הריאה על-ידי בדיקת סי.טי במינון קרינה נמוך.

יו”ר העמותה פרופ’ ניר פלד, חבר מועצת המנהלים של הארגון הבינלאומי לסרטן הריאה: “בדיקת סקר לאיתור מוקדם של סרטן ריאה היא בדיקה המצילה את חייהם של רבים והפכה להנחיה גורפת בכלל האיגודים המקצועיים הבינלאומיים, ולכן חובתנו ליישמה גם במדינת ישראל.

מחקר רחב היקף שפורסם בשנה שעברה הוכיח מעל כל ספק שסקר לסרטן הריאה מפחית את שיעורי התמותה באוכלוסייה שנבדקה ב-40% בקרב נשים ו-26% מקרב גברים.

בניגוד לאמירות של האגודה למלחמה בסרטן, העולם הפסיק לעמוד מנגד ובדיקות סקר מתקיימות במדינות רבות בעולם במימון ציבורי גורף ובכללן ארה”ב, קנדה, פולין, גרמניה, אנגליה, קוריאה הדרומית וניו-זילנד?.

עוד מוסיף פרופ? פלד:

?המכשור והמיומנות של גורמי המקצוע בישראל עומדים בכל התנאים שנקבעו בעולם. כמו כן, על פי המחקר העדכני ביותר שפורסם אשתקד שיעור התוצאות החיוביות הכוזבות (FALSE POSITIVE) שנצפו בדיקה עומד על 1.3% בלבד?.

תכניות סקר מתקיימות בישראל במספר מרכזים רפואיים במימון פרטי ולפיכך, בניגוד לטענות שפורסמו אתמול, העמותה הישראלית לסרטן ריאה רואה חשיבות גדולה בתוכנית הסקר לגילוי מוקדם ומקדמת אותה זו השנה השלישית, כפי שנהוג והומלץ במדינות מערביות רבות ברחבי העולם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

  • מקרה נדיר בישראל: אדם צעיר לקה בדלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה  (naegleria Fowleri)

    מקרה נדיר בישראל: אדם צעיר לקה בדלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה  (naegleria Fowleri)

    משרד הבריאות מעדכן כי גבר תושב מחוז המרכז, בן 25, ללא מחלות רקע, לקה בדלקת מוחית מאמבה נדירה. הצעיר מאושפז בטיפול נמרץ במצב מסכן חיים. בעולם דווחו כ-400 מקרים. מדובר על מחלה נדירה ששיעור התמותה ממנה גבוה. האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים. חקירה של לשכת הבריאות במחוז מרכז של […]

  • בדיקות סקר לסרטן ריאות עשויות להביא לשיפור שיעורי אבחנה מוקדמת והישרדות החולים (Cancer)

    בדיקות סקר לסרטן ריאות עשויות להביא לשיפור שיעורי אבחנה מוקדמת והישרדות החולים (Cancer)

    בדיקות סקר לסרטן ריאות מלוות באבחנת הממאירות בשלבים מוקדמים יותר עם שיעורי הישרדות טובים יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Cancer. החוקרים מסבירים כי מחקרים אקראיים הדגימו תועלת הישרדותית עם בדיקות סקר על-בסיס בדיקת CT במינון נמוך לזיהוי סרטן ריאות, אך היתרונות הקליניים אינם ברורים והיקף בדיקות סקר לסרטן ריאות נותר נמוך. […]

  • האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    פענוח בדיקות הדמיה הינה משימה מאתגרת הדורשת זמן רב של רופאים ולמרות זאת מלווה בשכיחות לא מבוטלת של טעויות בפענוח בדיקות ההדמיה. מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Radiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מערכת בינה מלאכותית של ChatGPT-4 עשויה לסייע לרדיולוגים בבחינה חוזרת וזיהוי טעויות בדו”חות הרדיולוגיים ע”י זיהוי הטעויות הנפוצות […]

  • שכיחות גבוהה של תסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית בנשים לאחר ניתוח קיסרי (Am J Obstet Gynecol)

    שכיחות גבוהה של תסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית בנשים לאחר ניתוח קיסרי (Am J Obstet Gynecol)

    חודשיים לאחר לידה, כאחת מכל 11 נשים שילדו בניתוח קיסרי לאחר 34 שבועות הריון ומעלה פיתחה תסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית (Post-Traumatic Stress Disorder, או PTSD), כאשר בנשים עם מגע מיידי של עור לעור עם התינוק תועד סיכון נמוך יותר להפרעת הדחק, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology. ברקע למחקר […]

  • השכיחות של מחלת כליות כרונית בחולים עם סוכרת מסוג 1 (Diabetes Care)

    השכיחות של מחלת כליות כרונית בחולים עם סוכרת מסוג 1 (Diabetes Care)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes Care עולה כי מחלת כליות כרונית נפוצה מאוד במבוגרים עם סוכרת מסוג 1 בארצות הברית, כאשר כאחד מכל חמישה מבוגרים עם סוכרת מסוג 1 מאובחן עם מחלת כליות. במסגרת המחקר החוקרים ביקשו לבחון את שיעורי הימצאות מחלת כליות כרונית בקרב מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם אבחנה של […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה