Diagnostic radiology

הקשר בין הסתיידות עורקי השד להסתיידות העורקים הכליליים (Journal of the American College of Cardiology: Cardiovascular Imaging )

בדיקת הסתיידות של עורקי השד (BAC, Breast arterial calcification )  באמצעות ממוגרפיה דיגיטלית מהווה גם חלופה טובה לאבחון הסתיידות של העורקים הקורונריים (CAC) בנשים, הידוע כגורם חיזוי טוב יותר מאשר גורמי סיכון סטנדרטיים, וטוב כמו מחשבוני סיכון מבוססי אלגוריתם.  לדברי החוקרת הראשית, הבריאות הלבבית של נשים עודנה לא נמצאת במרכז תשומת הלב מבחינה מחקרית, וכאן מוצעת דרך נגישה מאוד ושלא כוללת קרינה, לקביעת הסיכון למחלות לב וכלי דם בנשים, באופן שעשוי לשנות את פרדגימת האבחון.  

המחקר הנוכחי הוא הראשון להדגים את הקשר הכמותי החזק בין BAC ל-CAC, כותבים החוקרים. על רדיולוגים להבחין ביןBAC  לבין הסתיידות ברקמת השד  כאשר הם מפרשים ממצאי ממוגרפיה, כאשר כיום ממצאי BAC אינם מדווחים.  

כוונת החוקרים היא להפנות זרקור לנושא זה ובכך להפוך את BAC לממצא המדווח באופן שגרתי בממוגרפיה, כמו צפיפות השד. אבחון של סרטן השד ומחלת לב בו זמנית עשוי להביא לשינוי מרחיק לכת בהנחיות הטיפול ובטיפול עצמו בכל הנוגע לתדירות בדיקות הסקר ולמי יומלץ לעבור ממוגרפיה.

במחקר נכללו 325 נשים אסימפטומטיות שעברו ממוגרפיה דיגיטלית ו-CT חזה  בטווח של עד שנה בין הבדיקות.  33 נשים פיתחו מחלת לב כלילית, כך שבניתוח הנתונים הסופי נכללו 292 נשים בנות 61.5 בממוצע. ציון של 4 או יותר הוגדר כ-CAC מתון, באמצעות מבחן שכלל 12 נקודות בשיטת ניקוד מסודרת. CAC הופיע אצל כמעט 50 אחוזים מהנשים. BAC אובחן לפי אותה שיטה של 12 נקודות שהתבססה על מספר כלי הדם המעורבים בשד, אורך כלי הדם וצפיפות הסידן בחלל העורק. כמו בציון ה-CAC גם ממצאי BAC חולקו לשלוש קטגוריות לפי רמת החומרה – 0, 1-3, ו-4 עד 12. BAC התגלה ב-42.5 אחוזים מהנשים ונקשר עם גיל מבוגר יותר, עם לחץ דם גבוה ועם מחלת כליות כרונית. נרשמה התאמה גבוהה בין ציוני BAC ו-CAC . לדברי החוקרים,  נראתה קורלציה גבוהה בין נשים שסבלו מ-BAC, אפילו בציון נמוך, לבין הופעה של הסתיידות כלי הדם הכליליים. הדיוק בקשר בין BAC  בציון גבוה מ-0 ל-CAC גבוה מ-0 היה 70%, עם ערכי רגישות, סגוליות וערכי חיזוי חיוביים ושליליים של 63%, 76%, 69% בהתאמה.  

לדברי החוקרים, בניתוח לא מותאם נקשרו BAC עם ציון -4-12 , יתר לחץ דם, גיל, סכרת ומחלת כליות כרונית להופעה של CAC מעל 0, אך לאחר התאמות נמצא קשר רק BAC עם ציון בין 4-12 (יחס סיכונים OR 3.2), גיל (OR  2 ) ויתר לחץ דם (OR   2.2 ) אשר נותרו מובהקים.

החוקרים הוסיפו ובחנו את הקשר בין BAC ל-CAC ל- FRS (Framingham Risk Score) ול- PCE (2013 Cholesterol Guidelines Pooled Cohort Equations). הם מצאו שעבור כל המטופלות ההתאמה בין קטגוריות הסיכון FRS לבין קטגוריותCACBAC היו 57% בלבד עבור CAC ו-55% עבור BAC. ההתאמה לקטגוריות הסיכון PCE הייתה אף נמוכה מכך, ועמדה על 47% עבור CAC ו-54% עבור BAC. לדברי החוקרים, ההתאמה הנמוכה יחסית בין קטגוריות הסיכון של BAC ו-CAC עם אלו של FRS ו-PCE עולה בקנה אחד עם הקשר הדל של רובד טרשתי מסוייד ( (calcified plaque עם גורמי סיכון מבוססי אלגוריתם.

הם מסכמים כי זיהוי BAC  בממוגרפיה היה שווה ערך מבחינת סיכון קרדיווסקולרי לזה המתקבל מקיום שני גורמי סיכון המחושבים באלגוריתם לזיהוי של נשים עם CAC מעל 0, כשהשטח מתחת לעקומה הוא 0.73 (בהשוואה ל-0.72 עבור FRS ו-0.71 עבור PCE.

.JACC Cardiovasc Imaging2016; DOI:10.1016/j.jcmg.2015.10.022.Article

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה