Diagnostic radiology

הנחיות חדשות למעקב אחר מטופלים לאחר ניתוח להסרת סרטן המעי הגס (Gastroenterology)

כח המשימה האמריקאי למלחמה בסרטן המעי הגס (הכולל גסטרואנטרולוגים מומחים מהקולג’ האמריקאי לגסטרואנטרולוגיה, מהאיגוד הגסרטואנטרולוגי האמריקאי, ומהחברה האמריקאית לאנדוסקופיה גסטרואנטרולוגית) הוציא הנחיות חדשות ומעודכנות על מעקב באמצעות קולונסקופיה לאחר ניתוח להסרת גידול במעי הגס (CRC, colorectal cancer) המוערך כבר ריפוי.

לפני כעשור, ב-2006, הוציא כח המשימה הנחיות קונצנזוס לשימוש באדנוסקופיה במטופלים שעברו ניתוח להוצאת גידול במעי הגס. כעת, ההנחיה היא כי מטופלים עם CRC צריכים לעבור לפני הניתוח בדיקת קולונסקופיה. על הבדיקה להיערך לפני הניתוח, או עד חצי שנה לאחריו במקרה שבו היה גידול חסימתי במעי הגס. המטרה של בדיקת הקולונסקופיה טרם הניתוח הוא זיהוי של גידולים סינכרוניים או גילוי והסרה של פוליפים טרום סרטניים.

כח המשימה המליץ גם כי המטופלים בהם היה ניתוח המכוון להשיג ריפוי של גידול רקטאלי או במעי הגס יעברו בנוסף בדיקות קולונסקופיה שנתיות לאחר הניתוח או הבדיקה הראשונית. לאחר הבדיקה הראשונה תוך שנה, הבדיקות יערכו לאחר שלוש שנים ואז לאחר חמש שנים (בסה”כ, תשע שנים לאחר הטיפול הראשוני). לאחר מכן, האינטרוולים בין הבדיקות יעמדו על חמש שנים. באם מזוהים פוליפים סרטניים, האינטרוולים בין בדיקות הקולונוסקופיה צריכים להתאים להנחיות הטיפול במעקב אחר פוליפים.

כח המשימה מסייג ואומר שאמנם בדיקות הקולונוסקופיה טרם הניתוח משפרות את ההישרדות הכללית, עדיין לא נראית השפעה על מוות מסרטן, ולא שיפור בהישרדות, הנקשרת בדרך כלל לביצוע מעקב קולונוסקופי תכוף.  מטופלים עם סרטן רקטאלי שעברו ניתוח ללא כריתה מסורקטלית, ושלא קיבלו טיפול כימורדיאטיבי נאואדג’וונטי נמצאים בסיכון מוגבר להישנות מקומית של הגידול. במקרים אלה ואחרים ההמלצות הן לערוך מעקב מקומי עם סיגמוידוסקופיה גמישה או באמצעות אולטראסאונד אנדוסקופי מדי שלושה עד שישה חודשים בשנתיים-שלוש הראשונות שלאחר הניתוח, בנוסף לבדיקות המעקב הקולונסקפיות לזיהוי נאופלסטיה כרונית מטאכרונית (metachronous neoplasia) .

בחולים שסבלו מ-CRC חסימתי לפני שהשלימו קולונסקופיה מלאה, כותבים בהנחיות החדשות, מומלץ לבצע CT קולונוגרפי (CTC), כדי לבדוק עבור גידולים סינכרוניים (synchronous), או במידה ואין זמינות ל-CTC, באמצעות חוקן בריום כפול-ניגוד. הם מוסיפים גם שאין כרגע מידע מספק לגבי הטיפול ב-FIT   (ר”ת של fecal immunochemical tests) או במיפוי DNA של הצואה כמעקב לאחר ניתוח הסרת CRC.

את ההנחיות החדשות של כח המשימה אישרו גם הועדות המנחות של שלושת הארגונים והן פורסמו בג’ורנאל  Gastroenterology.


Gastroenterol 2016.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה