Diagnostic radiology

עשר ההמלצות להפחתת שיעור ניתוחים חוזרים של כריתת גוש סרטני בשד (Ann Surg Oncol)

מנתחים של סרטן שד וצוותים רפואיים יכולים להצליח יותר במונחים של שיעור ניתוחים חוזרים לאחר כריתת גוש ראשונית,  זאת לפי פאנל מומחים שיצרו “ערכת כלים” להפחתת הצורך בניתוחים חוזרים.  המחברים מציינים שקיימת שונות גבוהה של שיעורי ניתוחים חוזרים בין המוסדות השונים בארה”ב, אשר נעות מבין פחות מ-10% ועד מעל 50% . מה שמהווה לדעת המחברים בעיה או אפילו “אפידמיה”.

בכדי להתמודד עם הבעיה המתמשכת הזו, החברה האמריקאית לניתוחי שד (ASBS) ייזמה כנס רב תחומי לצורך הגדרת קונצנזוס להפחתת שיעורי ניתוחים חוזרים (CALLER) .

ערכת הכלים החדשה היא תוצאה של אותו כנס.  בין משתתפי הצוות שכלל מתנתחים, רדיולוגים, פתולוגים, מנתחים פלסטיים, מומחי קרינה, ואונקולוגים לא הייתה הסכמה על יעד לשיעור ניתוחים חוזרים. הממוצע בארה”ב על פי מאגרי מידע לאומיים נע כיום בין 20%-24% . חלק מצוות המשתתפים ביקש לקבוע יעד של 20% .

להלן 10 ההמלצות הכלולות בערכת הכלים, שאותן לדעת הכותבים ניתן בקלות ליישם ולשלב בפרקטיקה הקלינית:

1. אימוץ הנחיות ה-SSO-ASTRO לגבי שוליים – ע”פ הנחיות אלה , מנתחים אינם צריכים לבצע ניתוח חוזר באופן שגרתי כאשר יש שוליים “קרובים” ללא גידול מסומן במטופלות עם סרטן שד חודרני. יישום הנחיה זו עשוי לדעת הצוות להפחית את הניתוחים החוזרים בכ-40% .

2. הדמיה לפני הניתוח : יש לבצע ממוגרפיה שהיא הבדיקה הסטנדרטית , וכן גם להיעזר באופן סלקטיבי באולטרסאונד. שימוש בטומוגרפיה ו-MRI אינו מומלץ.

3. ביופסיה פולשנית מינימלית של השד:  הכוונה היא שתכנון הטיפול הבתר ניתוחי עשוי לכלול הערכת סיכון גנטית, אונוקולוגיה מדיקלית, וייעוץ של מנתח פלסטי  .

4. דיונים רב תחומיים – מידע טרום ניתוחי של מס’ הנגעים, הגאומטריה, מרחק מהעור ודופן החזה, ואפשרות להרחבה לכיוון הפטמה עשויים לאפשר בקלות רבה יותר השגת שוליים שליליים.

5. שיטות מיקום עבור נגעים בשד שאינם נתיחים :  גרעינים רדיואקטיביים, אולטרהסאונד תוך ניתוחי, וחיבור תיל לנגע ישיר שנכרת מומלצים.  

6. טכניקות אונקפלסטיות :  אלה יכולים להפחית את הצורך לניתוח וחוזר במטופלים המתאימים מבחינה אנטומית, ויש להן גם את הפוטנציאל להפחית שוליים חיוביים בכריתה ראשונית באמצעות כריתה של רקמה עם נפח גדול יותר.

7.  אוריינטצית דגימה של 3 שוליים או יותר: כאשר הגידול הסרטני נכרת, סמנים או דיו צריכים להיות מוצבים על הדגימה באוריינטציה בכדי להבטיח שקצות השוליים החיוביים יכוון באופו ממוקד את הכריתה החוזרת של הרקמה הנכונה, במידת הצורך.

8. רדיוגרפיה של הדגימה עם סקירת מנתח תוך ניתוחית : הסיבה המרכזית היא לוודא שנגע המטרה הוסר.

9. Cavity shave margins : במטופלים עם גודל גידול של T2 או יותר, או T1 עם קרצינומה נרחבת בתוך תעלה מומלץ לשקול טכניקה זו.

10. הערכה פתולוגית תוך ניתוחית של שולי הגוש שנכרת – גישה זו יכולה לסייע בהפחתת הצורך בכריתה חוזרת ומומלצת כאשר האפשרות הזו קיימת.

Ann Surg Oncol. Published online July 28, 2015.Abstract

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה