Diagnostic radiology

ניתן להסתפק בביטחה במעקב CT בלבד אחר גושים לא סולידיים בריאות ולהימנע מבדיקות וטיפולים פולשניים ללא צורך (Radiology)

ניתן לעקוב בבטחה אחר גושים קטנים לא סולידיים המתגלים במהלך בדיקת CT המבוצעת לזיהוי סרטן ריאות  באמצעות בדיקות CT שנתיות חוזרות, כך עולה מממצאים מתכנית המעקב המוקדם אחר סרטן ריאה , ה- I-ELCAP .

החוקרים מציינים כי גושים קטנים לא סולידיים מזוהים לעיתים קרובות בהדמיות CT של החזה והניהול שלהם נותר עדיין מאתגר.

החוקרים מסבירים כי הם הצליחו להדגים שבאמצעות מעקב שנתי אחר הגושים , הפרוגנוזה שלהם לא השתנתה כל עוד בוצעה התערבות ברגע שהם זיהו סימנים לכך שהגושים הפכו להיות אגרסיביים.

החוקרים בחנו את התדירות של זיהוי גושים קטנים לא סולידיים, אבחנתם בהמשך כגידולים סרטניים, וכן את התוצאות ארוכות הטווח לאחר הטיפול בקר של כ-57,500 מטופלים שהשתפו ב-I-ELCAP .

החוקרים מדווחים כי רק מעט מעל 4% מהמשתתפים היו עם גוש קטן לא סולידי אחד, בעוד שלפחות 5% היו עם לפחות גוש קטן סולידי חלקי, ו-30% היו עם גוש קטן סולידי אחד.

בכרבע מהמקרים הגוש הקטן הלא סולידי נעלם או קטן במהלך המעקב. ב-74% מהמקרים הגוש הלא סולידי נותר יציב או גדל.

החוקרים מציינים כי לא היו עד כה אבחנות על פי סימפטומים של סרטן ריאה שנגרם מהגוש הלא סולידי. אבחנות פתלוגיות הראו שב-4% מהגושים הלא סולידיים הובילו לאבחנה של סרטן ריאה ב-73 משתתפים (3.1% ממקרי הגושים הלא סולידיים או 0.13% מכלל קבוצת המשתתפים).  כל האבחנות הללו היו בקרב המשתתפים עם גושים לא סולידיים שהיו יציבים או גדלו.

במהלך יותר מ-64,000 בדיקות CT חוזרות, זיהוי של גוש לא סולידי חדש הופיע ב-485 משתתפים (0.7%) . במהלך המשך המעקב ,  אצל 66% הגוש נעלם או קטן ואצל 34% הוא נותר יציב או גדל.

אבחנות פתלוגיות שבוצעו ב-15 ממקרים אלה מצאו סרטן שד ב-11 מקרים (2.3% מהגושים או 0.017% מכלל הבדיקות החוזרות) כאשר כל מקרי הסרטן הללו שמקורם בגושים הלא סולידיים היו בקרב אלה שהגושים אצלם היו יציבים או גדלו בבדיקה החוזרת.

שיעור ההישרדות מסרטן ריאות מבין אלה שאובחנו עם סרטן ריאה היה 100% עם חציון מעקב מאז האבחנה של 78 חודשים, וללא חזרה של הגידול. לדעת החוקרים, המשמעות של נתון זה היא שאין תועלת נוספת בביצוע אבחנה פולשנית וטיפול במקרי סרטן אלה. הם מוסיפים כי חשוב שמטופלים יבינו שלא כל סוגי “הסרטן” מתנהגים באותו אופן, ושקיימים סוגי גידולים, כמו הגושים הלא סולידיים, שניתן לעקוב אחריהם בבטחה ולהמנע מהתערבות פולשנית דיאגנוסטית וטיפולית מוקדמת מידי. יחד עם זאת, הם מוסיפים,  כי חשוב להבין שקיים פוטנציאל לכך שגושים אלה יגדלו ובשלב מסוים בעתיד תידרש התערבות. 

להערכתם, הדמיות CT הן ביומרקר מצויין להערכת האגרסיביות של סרטן ריאה ונראה שהגושים הלא סולידים מייצגים סוג סרטן איטי יותר. ניתן להערכתם גם להשתמש ב-CT בכדי לקבוע מתי הגוש הופך להיות אגרסיבי יותר ע”י תצפית על התפתחות המרכיב הסולידי בגוש.

Radiology 2015.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה