Diagnostic radiology

גישה טיפוליית הכוללת קולונסקופיה לאחר 6 חודשים מניתוח בחולי קרוהן והמשך טיפול במידרג עולה בהתאם עדיפה על טיפול תרופתי סטנדרטי (Lancet )

מחקר חדש מה-Lancet  מדווח כי טיפול על פי הערכת הסיכון לחזרת מחלת קרוהן בחולים לאחר ניתוח על בסיס קולונוסקופיה מוקדמת וטיפול במדרג עולה בהתאם היה יעיל  יותר במניעת חזרת המחלה בהשוואה לטיפול תרופתי קונבנציונלי .

ברקע מסבירים החוקרים כי מטופלים רבים הסובלים מקרוהן זקוקים לניתוח מעי, אך מרביתם יחוו בסופו של דבר חזרה של המחלה ויידרשו לניתוח נוסף. מחקר זה נועד לזהות את הגישה האופטימלית למניעת חזרה של המחלה לאחר הניתוח הראשון.

המחקר היה אקראי, במטופלים עוקבים מ-17 מרכזים באוסטרליה וניו-זילנד שעברו ניתוח מעי לכריתת כל האיזור המקרוסקופי של מחלת הקרוהן, עם גישה אנדוסקופית אנאסטומיסית אפשרית וקיבלו למשך 3 חודשים טיפול ב-metronidazole .

מטופלים שהיו בסיכון גבוה לחזרת הקרוהן קיבלו  thiopurine או adalimumab . המטופלים הוקצו באופן אקראי לקבוצה שבה בוצעה קולונסקופיה לאחר 6 חודשים (קבוצת מעקב וטיפול פעיל), או ללא קולונסקופיה (טיפול סטנדרטי). החוקרים השתמשו ברנודימיזציה ממוחשבת לחלוקת המטופלים בכל מרכז לטיפול הפעיל והסטנדרטי ביחס של 2:1 .  במקרה של חזרה אנדוסקופית (ציון Rutgeerts גדול מ-i2 )של קרוהן לאחר 6 חודשים, המטופלים קיבלו טיפול במידרג עולה שכלל תיאופורין, אדאלימומאב אחת לשבועיים עם תיאופורין , או טיפול שבועי של אדאלימומאב.

יעד המחקר המרכזי היה חזרה אנדוסקופית של קרוהן לאחר 18 חודש. המטופלים והרופאים היו מודעים לשיוך המטופלים לקבוצות הטיפול, אך המימצאים של האנדוסקופיות במרכז המחקר התקבלו באופן עיוור ולא משוייך לקבוצות.  האנליזות כללו את כל המטופלים שקיבלו לפחות מינון אחד של תרופת המחקר.

החוקרים מדווחים כי בין אוקטובר 2009 לספטמבר 2011 הוערכו 174 מטופלים, מהם 83% הוגדרו כבעלי סיכון גבוה לחזרת המחלה. המטופלים שגוייסו קיבלו לפחות מנת תרופה אחת. מבין 122 המטופלים בקבוצת הטיפול הפעיל , 39% החלו טיפול במידרג עולה. בחודש ה-18, שיעור החזרה האנדוסקופית היה 49% בקבוצת הטיפול הפעיל, לעומת 67% בקבוצת הטיפול הסטנדרטי. ההבדל היה מובהק סטטיסטי (p=0·03). 

החלמה מלאה של הרירית נשמרה בקרב 22% מהמטופלים בקבוצת הפעילה בהשוואה ל-8% בלבד בקבוצה הסטנרדטית, וגם כאן ההבדל היה מובהק סטטיטסי  (p=0·03). 

בקבוצה הפעילה, אלה שהייתה להם חזרה לאחר 6 חודשים ושעברו טיפול במידרג עולה , 38% השיגו הפוגה 12 חודשים לאחר מכן, בניגוד לאלו שהשיגו הפוגה לאחר 6 חודשים ולא עברו שינוי בטיפול, שאצלם הייתה 41% חזרה של המחלה 12 חודשים לאחר מכן.

עישון ונוכחות  שני  גורמי סיכון קליניים ומעלה העלו את הסיכון לחזרה אנדוסקופית של המחלה. ההיארעות והסוג של תופעות לוואי , כולל חמורות, לא הייתה שונה בין שתי הקבוצות. (כ-85% תו”ל רגילות וכ-30% חמורות).

מסקנת החוקרים היא טיפול על פי הערכת סיכון קלינית עם ביצוע קולונוסקופיה מוקדמת וטיפול במידרג עולה במקרה של חזרת מחלה, עדיף על הגישה הקונבנציונלית של טיפול תרופתי בלבד, למניעת חזרה של קרוהן לאחר ניתוח. בנוסף, מדגישים החוקרים כי בחירת טיפול מדכא חיסון, המותאם לחזרה מוקדמת של המחלה, לעומת טיפול שגרתי מוביל לשליטה במחלה במרבית המטופלים. חיזוי חזרת מחלה על פי גורמי סיכון קליניים הוא אפשרי אך נראה שגם מטופלים בסיכון נמוך זקוקים לניטור. גם הפוגה מוקדמת אינה מבטלת את הצורך לניטור מתמשך, לדעת החוקרים.

The Lancet, Published Online: 23 December 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty דווח על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בעלויות טיפול גבוהות יותר וסיכון מוגבר לסיבוכים ניתוחיים, כולל שבר סביב מפרק תותב ועירויים, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי להחלפת מפרק הירך. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות כ-1.2 מיליון חולים (גיל […]

  • דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Arthroplasty)

    דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Arthroplasty)

    בחולים עם אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה תועד סיכון מוגבר לסיבוכים משמעותיים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק, כולל דליריום, תסחיף ריאתי וסיבוכים תרומבואמבוליים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של שבעה מחקרים שכללו 20,977 משתתפים עם וללא דום נשימה חסימתי בשינה, אשר עבדו ניתוח […]

  • האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    פענוח בדיקות הדמיה הינה משימה מאתגרת הדורשת זמן רב של רופאים ולמרות זאת מלווה בשכיחות לא מבוטלת של טעויות בפענוח בדיקות ההדמיה. מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Radiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מערכת בינה מלאכותית של ChatGPT-4 עשויה לסייע לרדיולוגים בבחינה חוזרת וזיהוי טעויות בדו”חות הרדיולוגיים ע”י זיהוי הטעויות הנפוצות […]

  • מחלה הקשורה ל-IgG4 נפוצה וחמורה יותר בגברים (The Lancet Rheumatol)

    מחלה הקשורה ל-IgG4 נפוצה וחמורה יותר בגברים (The Lancet Rheumatol)

    במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מחלה הקשורה ל-IgG4 (או IgG4-Related Disease) חמורה יותר בקרב גברים, עם רמות ליפאז נמוכות יותר משמעותית ושכיחות גבוהה יותר משמעותית של מעורבות איברים, בהשוואה לנשים. החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 328 משתתפים (69% גברים) עם אבחנה של מחלה הקשורה […]

  • תוצאות טיפול ב-Semaglutide בטוח בחולי סוכרת לפני התערבות ניתוחית  (Diabetes Obesity & Metab)

    תוצאות טיפול ב-Semaglutide בטוח בחולי סוכרת לפני התערבות ניתוחית  (Diabetes Obesity & Metab)

    טיפול ב- Semaglutide אינו מביא לעליה בסיכון לדלקת ריאות לאחר-ניתוח בחולי סוכרת המופנים לניתוח אלקטיבי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגרי חולים באונטריו, קנדה. החוקרים התמקדו בחולים עם סוכרת מסוג 2 בגילאי 66 שנים ומעלה שעברו ניתוח אלקטיבי עם הרדמה כללית או […]

  • האם הרדמה בהנחיית EEG עשויה לסייע במניעת דליריום לאחר-ניתוח? (JAMA)

    האם הרדמה בהנחיית EEG עשויה לסייע במניעת דליריום לאחר-ניתוח? (JAMA)

    במחקר ENGAGES-Canada, בחולים תחת הרדמה בהנחיית EEG ובאלו תחת טיפול סטנדרטי במהלך ניתוח לבבי תועדו שיעורים דומים של דליריום לאחר ההתערבות הניתוחית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA. מחקר ENGAGES-Canada הינו מחקר אקראי שכלל 1,140 חולים בגילאי 60 שנים ומעלה שעברו ניתוח לבבי בארבעה בתי חולים הקנדה. המשתתפים חולקו באקראי להרדמה בהנחיית EEG […]

  • ניתוח Mohs עדיף על כריתה מקומית רחבה ב-SCC מתקדם של העור (ACMS)

    ניתוח Mohs עדיף על כריתה מקומית רחבה ב-SCC מתקדם של העור (ACMS)

    ניתוח Mohs עדיף על כריתה מקומית רחבה בחולים עם קרצינומה של תאי קשקש עורית בשלב מתקדם (Cutaneous Squamous Cell Carcinoma), כך על פי ממצאים ממחקר רטרוספקטיבי שהוצג בכנס השנתי של המכללה האמריקאית לניתוחי מוס 2024. התועלת של ניתוח Mohs נצפתה בכל מדדי התוצאה, כולל שיעורי הישנות, שליחת גרורות ותמותה. נתונים אלה תומכים בניתוח Mohs כאפשרות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה