Diagnostic radiology

בסוכרתיים גם מחלה כלילית קלה קשורה לסיכון מוגבר לתמותה (רשם ה-CONFIRM)

כולסטרול עורק

תוצאות המגיעות מרשם ה-CONFIRM מצביעות על כך שבסוכרתיים , גם מחלת לב כלילית קלה,  מעלה את הסיכון לתמותה. ברשם נכללו 34,000 מטופלים מ-17 מרכזים ב-9 מדינות, מהם כ-12,000 משתתפים היו במעקב לפחות 5 שנים.

החוקרים מדווחים כי זיהו 1,823 מטופלים סוכרתיים, כשל-75% מהם הייתה עדות על בסיס CT אנגיוגרפיה למחלת לב כלילית. לאחר מעקב של 5 שנים, 13.5% מקבוצה זו נפטרו. הסיכון היה תלוי במס’ העורקים הכליליים בהם זוהתה חסימה.

החוקרים מדווחים כי מטופלים עם סוכרת  ללא עדות למחלה כלילית היו עם סיכון יחסי נמוך לתמותה. החוקרים הגדירו כי מטופלים עם היצרות של בין 1%-49%  נחשבו כבעלי מחלה כלילית קלה , ואלה שמעל 50% נחשבו כסובלים ממחלה חסימתית.  

בוצעה אנליזה מתואמת שמצאה כי בשני המצבים הללו היה קשר עם סיכון מוגבר לתמותה. הפרוגנוזה של המטופלים עם מחלה כלילית קלה הייתה דומה לזו של מטופלים עם חסימה בעור אחד.

בטבלה שלהלן מוצג הסיכון לתמותה עבור מטופלים עם סוכרת:
















חומרת מחלה כלילית סיכון יחסי 95% רווח בר סמך PValue
קלה 2.0 1.33.1 .003
חסימתית 2.1 1.43.2 <.001

החוקרים מציינים כי למרות שהתוצאות אינן מצביעות על כך שכל חולי הסוכרת צריכים לעבורCT  אנגיוגרפייה , להדמיות יכולות להיות השפעה על המטופלים שתסייע להם לטפל טוב יותר בעצמם.

לדעת החוקרים, התוצאות מצביעות על כך שסוכרתיים עם עדות למחלת לב כלילית קלה עשויים להנות מטיפול מדיקלי אגרסיבי יותר מאשר הם מקבלים כעת, אך שיש כמובן צורך לחקור היפותיזה זו במחקר פרוספקטיבי.

אספקט מעניין נוסף שעלה מנתוני המחקר הוא שהגיל החציוני של המטופלים בזמן המעקב היה 62, מה שאומר שהם ביצעו את ה-CT שלהם כשהם היו בגיל 57. רבע ממטופלים אלה היו ללא עדות לטרשת עורקים. החוקרים סבורים שיהיה מעניין לקבוע מה מבדל מטופלים אלה ממרבית המטופלים במחקר העוקבה שהיו עם מחלה כלילית.

Radiological Society of North America (RSNA) 100th Annual Meeting:  Abstract SSM03-04. Presented December 3, 2014.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה