Diagnostic radiology

פחות זה יותר: המלצה להמנע מהדמיות ב-6 השבועות הראשונים לאחר התחלת כאבי גב תחתון (Archives of Internal )

בפירסום חדש ב-Archives of Internal במסגרת ההמלצות לקידום פרקטיקה קלינית מושכלת וכחלק מהסדרה “פחות זה יותר” ממליצים המחברים להמנע מביצוע הדמיות למטופלים המתלוננים על כאבי גב תחתון במהלך 6 השבועות הראשונים מאז החלו הכאבים, אלא אם כן יש עדות ל”נורות אדומים”.

מטרת הסידרה היא לסייע לרופאים, ומטופלים לבצע בחירה מושכלת של שימוש בטכנולוגיות רפואיות יקרות ולהמנע משימוש שאינו צפוי להביא תועלת. למעשה המלצות אלה להמנע מהדמיית של גב תחתון כבר פורסמו באוגוסט 2011. במאמר הנוכחי מציינים המחברים שביצוע הדמיות (בעיקר צילום רגיל) על רקע תלונות של כאב גב תחתון הוא נפוץ מאוד, כ-42% מהמטופלים עוברים זאת במהלך השנה הראשונה לתלונה. עוד עולה שכ-6 מתוך 10 מהמטופלים שביצעו הדמיה עשו זאת באותו יום שבו נעשתה האבחנה, ו-8 מתוך 10 תוך חודש.

המחברים מתייחסים גם למחקר ב-LANCET (ראו Lancet. 2009;373:463-472 ) שדיווח על כך שהדמייה של גב תחתון לא הביאה לשיפור בתוצאות הקליניות.

בנוסף לכך, העריכו המחברים שניתן לחסוך היום בארה”ב כ-300 מיל’ $ בשנה באמצעות הגבלת ביצוע הדמיות של איזור גב תחתון במשך 6 השבועות הראשונים מתלונת המטופלים, ולאפשר זאת רק כשיש אינדיקציה ספציפית חמורה, לרבות חסר נוירולוגי חמור או מתקדם, או כשיש חשש למצב חמור כמו אוסטיאומילוסיס.

Arch Intern Med. Published online June 4, 2012. Article full text, Commentary full text

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה