Diagnostic radiology

סריקת CT משפרת את הודאות האבחנתית בחולים המתייצגים עם כאבי בטן לחדר המיון (מתוך American Journal of Roentgenology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר פרוספקטיבי חדש אשר פורסם בגיליון פבואר של ירחון American Journal of Roentgenology עולה כי שינוי באבחנה ובתוכנית הטיפול נרשם בכמחצית (49%) מהחולים המבוגרים אשר התקבלו לחדר מיון בשל כאבי בטן שאינם חבלתיים, בעקבות ביצוע בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT).

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר תומכים במקומה של בדיקת ה-CT, וזאת חרף החששות ביחס לעלייה בעלות הכספית ובחשיפה לקרינה הנלוות לה. תוצאות המחקר מתבססות על נתוניהם של 584 חולים אשר התקבלו לחדר המיון במרכז ה-Massachusetts General Hospital בבוסטון בין החודשים נובמבר 2006 ופברואר 2008.

החוקרים מוסיפים כי השימוש ב-CT היה קשור למספר נמוך בכמחצית של חולים אשר הוחלט לאשפזם. בנוסף, שיטת דימות זו הייתה קשורה בעלייה ברמת הביטחון של הרופא ביחס לאבחנה (92.2% לעומת 70.5%).

לפני ביצוע ה-CT, דיווחו הרופאים כי בכוונתם לאשפז 75.3% מהחולים שנבדקו (440 מבין 584 החולים), ואילו לאחריו התוכנית השתנתה לשחרור החולה להמשך מעקב הרופא המטפל ב-106 מבין אותם 440 מקרים (24.1%). בנוסף, נצפתה עלייה של 126% באבחנה שאין המדובר במקרה חריף.

באותו האופן, תוכנית הטיפול ההתחלתית כללה ניתוח ב-79 חולים, אולם לאחר ביצוע CT, עשרים (25.3%) מחולים אלו שוחררו לביתם.

בנוסף, השימוש ב-CT הביא לירידה של 44% במספר החולים שתוכנן להשאירם להשגחה (מ-117 ל-66 חולים), ולעלייה של 55% במספר החולים שהוחלט לשחררם (מ-142 ל-220 חולים).

החוקרים מוסיפים כי מצאו שהתוכנית הטיפול שונתה לצורך באשפוז עבור חולים מסוימים, על אף שהתוכנית ההתחלתית הייתה לשחררם. לפני ביצוע ה-CT, התכוונו הרופאים לשחרר 142 חולים, אולם 29 מאלו (20.4%) אושפזו בעקבות תוצאות ה-CT. בסך הכל, הם מציינים, שיעור האשפוזים ירד ב-17.5% בעקבות השימוש ב-CT.

החוקרים מזכירים כי עשו שימוש רק בנתונים של מבוגרים אשר פנו לחדר המיון במהלך השעות בהן נערך המחקר, אשר נעו בין 15:00 אחר הצהריים וחצות בימים שני עד שישי, ואשר עברו CT בטן כחלק מההערכה האבחנתית. הגיל הממוצע של הנבדקים עמד על 53.5 שנים.

לטענת החוקרים, המחקר הינו בעל כוח סטטיסטי רב יותר ממספר מחקרים קודמים שנערכו בנושא, בהם נפסלו מהשתתפות חולים עם ממאירויות תוך-בטניות ומחלות מעי דלקתיות. עם זאת, בין מגבלות המחקר הנוכחי הם מזכירים כי נערך במרכז רפואי אקדמי, כך שיתכן וממצאיו אינם ניתנים להכללה ביחס לכלל בתי החולים.

AJR. 2011;196:238-243

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה