Diagnostic radiology

סיכון לסרטן קולו-רקטאלי מושפע ממין, גיל ושנת הלידה (מתוך ה- Annals of Internal Medicine)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Annals of Internal Medicine ב- 1 ביוני עולה כי לגברים שכיחות גבוהה יותר של סרטן קולו-רקטאלי ומחלה גידולית מתקדמת.  שכיחות המחלה והתקדמותה גברו באופן בינוני עם הגיל, אך היו גבוהים יותר בגברים בכל קבוצות הגיל.

החוקרים מציינים כי בבדיקת קבוצות עפ”י שנות לידה, הודגמו שכיחויות גבוהות יותר בשנות לידה מאוחרות יותר בשני המינים, בהשוואה לשנים מוקדמות יותר.  מדובר בממצא מדאיג לדבריהם, לאור החשש שמא הוא מורה על עומס מוגבר של סרטן קולו-רקטאלי הצפוי בשנים הקרובות.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הראו כי הסיכון לממאירות זו גובר עם הגיל, וכי הסיכון גבוה יותר בקרב גברים, אולם מחקרים קודמים לא הפרידו את השפעת הגיל מהשפעת שנת הלידה.

מטרות המחקר הנוכחי היו הערכת השפעות גיל ושנת לידה בסרטן קולו-רקטאלי מתקדם, וכן להתאים את תקופות הסיכון-התקדמות עבור גברים ועבור נשים, עפ”י שנות לידה.

במחקר הנוכחי נכללו 2,185,153 נבדקים בני  55 עד 75 שנים, רובם נשים, בייחוד בקבוצות הגיל הצעירות יותר.

מתוצאות המחקר עולה כי ל- 17,196 נבדקים (0.8%) היה סרטן קולו-רקטאלי, ול- 152,429 נבדקים (7.0%) היה סוג כלשהו של סרטן מתקדם.  באופן כללי, שכיחות סרטן קולו-רקטאלי ומחלה גידולית מתקדמת גברה באופן בינוני עם הגיל, ובכל קבוצות הגיל הייתה גבוהה יותר בגברים בהשוואה לנשים.

בכל קבוצת גיל, השכיחות הייתה גבוהה עד פי 2 בגברים בהשוואה לנשים.  שכיחות סרטן קולו-רקטאלי בגברים בקבוצת הגילאים 55, 60 ו 65 שנים הייתה דומה לזו בנשים מבוגרות הרבה יותר 63, 69 ו 74 שנים, בהתאמה.  החוקרים הבחינו בכך שהשכיחות של כל מחלה גידולית מתקדמת בגברים בגיל 55, הושגה בנשים בגיל 70.  באופן דומה, שכיחות בגברים בגיל 60 ו 65 לא הושגה ע”י נשים בגיל 75.

בניתוח חתך, החוקרים מצאו שהשכיחות של סרטן קולו-רקטאלי צמחה באופן בינוני פי 2.1 עבור עשור גיל.  יחד עם זאת, לאחר תקנון לשנת לידה, ההבדל בין הגילאים צמח לכמעט פי 6 עבור עשור גיל.

עבור כל מחלה גידולית מתקדמת, החוקרים מציינים כי השיפוע עפ”י הגילאים היה פחות ניכר.  עבור סרטן קולו-רקטאלי, השיפוע עפ”י הגילאים היה ניכר יותר לאחר תקנון לפי שנת לידה בהשוואה לניתוח חתך (שכיחות יחסית, 2.3 מול 1.4).  השכיחות למחלה מתקדמת גברה פי 1.6 לעשור שנת לידה.

שוב, בניתוח חתך, תקופות סיכון-התקדמות עבור גברים בהשוואה לנשים הוערכו סביב 8.4 שנים לסרטן קולו-רקטאלי ו 16.1 שנים לכל גידול מתקדם.  לאחר תקנון לשנת לידה, מספרים אלו היו פחות מרשימים אך עדיין משמעותיים (3.4 ו 6.9 שנים, בהתאמה).

כמו כן, הושוו תקופות סיכון-התקדמות עבור שנות לידה מאוחרות ומוקדמות, אשר עמדו על 5.9 שנים בסרטן קולו-רקטאלי ו 5.7 עבור כל גידול מתקדם לעשור לידה.

על אף שהחוקרים לא הצליחו לקבוע את סיבת ההשפעה המובהקת של שנות לידה מאוחרות, הם הניחו כי הדבר עשוי להיות תוצאה של כמה גורמים כולל עלייה בהשמנת יתר, בסוכרת ובעישון בקרב נשים.

החוקרים מציינים, כי באופן תאורטי ההשפעה שנצפתה משקפת את השינויים בהרכב האוכלוסיה העוברת בדיקות סקר עם השנים כלומר שימוש רב יותר בקולונוסקופיה בקרב אלו עם ממאירויות שכיחות בשנים מאוחרות יותר, או זיהוי מוגבר של גידולים קולו-רקטאליים מתקדמים ע”י הרופאים בשנים מאוחרות יותר.

החוקרים מסיקים כי תקופות סיכון-התקדמות באורך משמעותי נמשכות, וכי השלכות החשיבות שלהן עבור מדיניות בדיקות סקר דורשת המשך מחקר זהיר.  בכל הנוגע לשכיחות מתגברת של גידולים קולו-רקטאליים בשנות לידה מאוחרות יותר , יש להמשיך לזהות, לייצב ולהפוך במידת האפשר גורמי סיכון.

Ann Intern Med

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה