Diagnostic radiology

חומצה זולדרונית מונעת שברים בחולי סרטן הערמונית עם גרורות לעצם (מתוך כנס ה- European Association of Urology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בכנס ה- European Association of Urology, עולה כי זריקות חודשיות של הביספוספנאט חומצה זולדרונית (zoledronic acid), מפחיתות משמעותית את הסיכון לשברים בגברים עם סרטן ערמונית וגרורות לעצמות.

כמו כן, הראו תוצאות המחקר כי טיפול ממושך יותר בביספוספנאטים נקשר בסיכון נמוך יותר לשברים.

אירועים הקשורים לשלד כולל שברים פתולוגיים, דחיסת חוט השדרה, והצורך בהקרנות ו/או ניתוח לעצם לאור גרורות הינם נפוצים בחולים עם ממאירויות סולידיות או multiple myeloma, ועשויים להוביל לתחלואה ותמותה מוגברות.

לטענת החוקרים, המחקר הנוכחי הינו הראשון להעריך את היעילות של חומצה זולדרונית בחולי סרטן ערמונית עם גרורות לעצם.

במחקר הנוכחי נבדקו 4,976 גברים, בגילאי 18 שנים ומעלה, אשר אובחנו עם סרטן הערמונית בין השנים 2001 ועד 2006, ופיתחו עדות לגרורות לעצמות, או קיבלו מרשם לחומצה זולדרונית במהלך 5 שנות המחקר.  לאף אחד מהנבדקים לא הייתה עדות לגרורות לעצם או מרשם לביספוספנאטים בזריקה בששת החודשים שקדמו למחקר.

סך הכל, 1,309 גברים טופלו בחומצה זולדרונית.

מתוצאות המחקר, עולה כי ללא קשר לסוג השבר (כולל שברים בחוליות, שברי ירך ושברים נוספים), חולים שטופלו בחומצה זולדרונית הראו סיכון מופחת ב- 31% לסבול משברים, בהשוואה לחולים שלא טופלו (5.9 מול 8.5 שברים ל- 100 שנות-אדם; P = .0003).

כמו כן, בקבוצת הטיפול אירעו 34% פחות מקרי מוות בהשוואה לקבוצת הביקורת (6.2 מול 9.4 ל- 100 שנות-אדם; P = .0073).

ניתוח נוסף, לאחר תקנון לגיל, preindex Quan-Charlson, מדד לעדות לטיפול פומי בביספוספנאטים, ומדד לסיבוכים גרמיים, הדגים כי התמדה ממושכת בחומצה זולדרונית הפחיתה את ההיארעות של שברים בעצמות.  התמדה הוגדרה כהעדר הפסקה בין הטיפולים שעלתה על 45 יום.

חומצה זולדרונית הביאה לתועלת הרבה ביותר בחולים שטופלו באופן חודשי במשך לפחות 18 חודשים.

החוקרים מציינים כי ממצאיהם מבוססים על מידע תצפיתי, כלומר לא בוצעה בחירה אקראית לטיפול או למשך הטיפול.  בנוסף, לא הייתה אפשרות לנתח את המשתנים הספציפיים למחלה, כמו מספר הנגעים בעצמות, לאור העדר נגישות למידע זה.

לדברי המומחים, המחקר מספק עדות נוספת לכך שטיפול באמצעות חומצה זולדרונית הינו מועיל בכל הנוגע לשברים בגברים עם סרטן הערמונית.  טיפול זה כרוך בתמותה מופחתת, ממצא המדגיש את החשיבות של טיפול בביספוספנאטים בגברים עם סרטן ערמונית מתקדם.

מתוך הכנס השנתי ה- 25 של ה- European Association of Urology, שנערך באפריל 2010, בברצלונה, ספרד.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה