Diagnostic radiology

תיקון איחוי בלתי תקין של שבר ברדיוס הדיסטאלי באמצעות אוסטאוטומיה מונחית ארתרוסקופ (מתוך ה- Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם ב- Journal of Hand Surgery, במרץ 2010, עולה כי אוסטאוטומיה מונחית ארתרוסקופ (Arthroscopically assisted osteotomy) עבור שברים ברדיוס הדיסטאלי שעברו איחוי בלתי תקין, מאפשרת הסתכלות ישירה על אתר האוסטאוטומיה עם תוצאות קליניות והדמייתיות טובות לטווח הבינוני.

החוקרים מסבירים כי איחוי לא תקין עם סטייה של 1 מ”מ או יותר, לאחר שבר תוך מפרקי של הרדיוס הדיסטאלי עלול לגרום לכאב ולשינויים ארתריטיים במעקב לטווח הבינוני.

החוקרים ביקשו לבדוק את יעילותה של שיטת תיקון איחויים בלתי תקינים באמצעות ביצוע אוסטאוטומיה מפנים המפרק לכיוון החוץ, תחת הנחיית ארתרוסקופ, תוך שימוש בטכניקת ארתרוסקופיה יבשה.  מבחינת יעדיהם, שמו החוקרים דגש על הערכת התוצאות הקליניות וההדמייתיות של פעולה שכזו.

במחקר הנוכחי בוצעו ניתוחים ל- 11 חולים עם איחוי תוך מפרקי בלתי תקין של הרדיוס הדיסטאלי.  הניתוחים בוצעו בין חודש ל- 5 חודשים לאחר הפגיעה.  הסטיות הטרום ניתוחיות נעו בין 2 עד 5 מ”מ (2.5 מ”מ בממוצע) בצילומי רנטגן.  בין דפוסי השבר המקורי היו שבר אחד של ה- radial styloid, מקרה אחד של radiocarpal fracturedislocation, וכן 9 שברי ריסוק תוך מפרקיים.  ב- 5 מקרים פרגמנטים של חלקה הקדמי של האולנה או ה- radial styloid הוחזרו למקומם.  בשאר המקרים, בוצעה אוסטאוטומיה של עד 3 פרגמנטים.  בחולה אחד שולבה האוסטאוטומיה המפרקית עם אוסטאוטומיה לקיצור האולנה.

זמן המעקב במסגרת המחקר נע בין 12 ל- 48 חודשים.

מתוצאות המחקר עולה כי הסטיות קטנו ברוב המקרים ל- 0 מ”מ.  יחד עם זאת, מרווחים מקומיים של עד 2 מ”מ, ופגמים בסחוס נראו בצורה שכיחה בזמן הניתוחהיות והפרגמנטים לא התאימו בדיוק מוחלט.

עפ”י מדדי Gartland ו Werley, הודגמו 4 תוצאות מצוינות ו 7 תוצאות טובות (ציון ממוצע של 2.8).  עפ”י ה- Modified Green and O’Brien system הושג ציון ממוצע של 83, עם 3 תוצאות מצוינות, 5 טובות ו 3 בינוניות.  חולה אחד הדגים היצרות באיזור ה- radiolunate.

החוקרים סיכמו את תוצאותיהם לטווח הבינוני כתוצאות טובות הן קלינית והן מבחינת הדמיה.  לדברי החוקרים, שיטת טיפול זו יכולה לשמש במקרים של פרגמנטים בלתי סדירים.

Journal of Hand Surgery

www.jhandsurg.org/article/S0363-5023(09)01062-4/abstract

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה