Diagnostic radiology

סקירת אוכלוסיה בסיכון ב-CT ספיראלי עשוייה להפחית את התמותה מסרטן ריאה בכ-80% (מתוך ה-NEJM)

ע”פ מחקר המתפרסם היום ב-The New England Journal of Medicine כ-80% מהתמותה הנגרמת ע”י סרטן ריאה עשוייה להמנע במידה ויבוצע איבחון מוקדם באמצעות CT ספיראלי באוכלוסיות בסיכון גבוה.

סריקה כזו מסוגלת לאבחן סרטן ריאה בשלב המוקדם, בשלב שעדיין ניתן להשיג ריפוי, בעוד שבדר”כ גילוי של סרטן ריאה מתרחש בשלב מתקדם יותר של הגידול, ואז סיכויי הריפוי קטנים בהרבה.

מתוך מקרי הסרטן שהתגלו במחקר 85% היו בשלב  1 ולמטופלים היה סיכוי להשיג הישרדות 10 שנתית של 88%. מנגד, שיעור ההשרדות ה-5 שנתי של סרטן בשלב 4 הוא של כ-5% בלבד.

החוקרים מאמינים שהמחקר מספק עדות משכנעת לכך שסקירה מוקדמת באמצעות CT לסרטן הריאות מכילה תקווה למיליוני אנשים בסיכון לסרטן ריאה, ויכולה לגרום לשינוי דרמטי בשיעורי התמותה מהמחלה.

המחקר שבוצע בארה”ב, אירופה, ישראל, סין ויפן כלל 31,567 משתתפים ללא סימפטומים שהוגדרו בסיכון גבוה לסרטן ריאה. המשתתפים היו במעקב בין 1993 ל-2005 ובקבוצה של כ-27,000 בוצע CT חוזר. כל המשתתפים היו מעל גיל 40, מעשנים או מעשנים לשעבר או חשופים לעישון פסיבי, או שעבדו במקום עם חשיפה לאסבסט, בריליום, אורניום או רדון.

הסריקות הממוחשבות גילו סרטן ריאה ב-484 משתתפים מהם 85% היו בשלב 1 של סרטן ריאה.

שיעור הגילוי היה 1.3% לכל התקופה וממוצע גילוי של 0.3% לשנה. שיעורים אלה היו מעט גבוהים יותר משיעורי הגילוי המוקדם של סרטן השד בקרב נשים מעל גיל 40, מציינים החוקרים.

הערכת העלות/תועלת של סקירת ה-CT לסרטן ריאה דומה או אף טובה יותר מזו שמוערכת לממוגרפיה לסרטן השד, מציינים החוקרים במסיבת עיתונאים שהתקיימה לקראת פירסום המחקר. העלות של סריקת CT במינון נמוך היא בין 200-300 $. עם זאת, העלות לטיפול בסרטן ריאה כאשר יש איבחון מוקדם בשלב 1 נמוכה בלמעלה מחצי מעלות הטיפול בגילוי בשלבים מאוחרים יותר.

במאמר מערכת מציינים הכותבים ששאלת העלות/תועלת נשארת בכל זאת ללא תשובה ברורה, אך הם מכתירים את המחקר כגישה פרובוקטיבית ומעוררת התפעלות למאבק בעול העצום של סרטן ריאה.  

למחקר יש גם חשיבות בהיותו מספק מידע משמעותי על ניהול וטיפול סרטן ריאה בשלב 1 אשר אובחן ע”י סריקת CT , מציינים כותבי מאמר המערכת. השיעור של 88% הישרדות 10 שנתית הוא הגבוה ביותר הידוע לסרטן ריאה, והתוצאה הזו חיובית ביותר, בהתחשב בעובדה שסרטן ריאה הוא הסרטן “ההורג” ביותר בארה”ב כיום.

למרות המימצאים המאוד חיוביים והמשמעותיים עדיין סבורים במערכת ה-NEJM וד”ר אונגר בראשם שמוקדם עדיין לשנות את הגישה האיבחונית על בסיס תוצאות מחקר אחד בלבד.

לדעת ד”ר אונגר תוצאות המחקר צריכות להילקח בחשבון לצורך אימוץ גישה איבחונית/טיפולית כוללת, מעבר לסריקת ה-CT . יש לשקול שינוי בכל האלוגריתם הטיפולי, לדעתו, כולל טיפול מיידי ניתוחי ו/או כימותרפיה ו/או הקרנות בטיפול בשלב 1.

מתוך ה-412 מטופלים שהתגלה בהם סרטן ריאה בשלב 1, 304 עברו ניתוח כריתה תוך חודש אחד מהאיבחון, ומתוך קבוצה זו שיעור ההישרדות היה 92%. קבוצה של 8 מטופלים נוספים שהתגלה בהם סרטן ריאות שלב 1 העדיפו שלא לעבור את הניתוח, וכל 8 החולים הללו מתו תוך 5 שנים מיום האיבחון.

שאלה נוספת חשובה היא מיהו קהל היעד המתאים לעבור סריקת CT ? התשובה לשאלה זו תשפיע מאוד על יחס העלות/תועלת של גישה איבחונית/טיפולית זו. כרגע, אין עדיין הגדרה ברורה וטובה לאוכלוסיה בסיכון גבוה לפתח סרטן שד, וייתכן שיהיה צורך לחכות עד שיהיו סמנים טובים יותר, כמו למשל ביומרקרים או תבניות גנטיות של פרוטאין אשר מזהות אנשים בסיכון גבוה יותר לפתח סרטן ריאה.

N Engl J Med. 2006;355:1763-1771, 1822-1824.

הערת מערכת: הנה רעיון שעשוי אולי לשפר את העלות/תועלת: מכיוון שקבוצת המעשנים נמצאת בסיכון גבוה גם למחלות לב אולי ניתן לשלב בסריקת CT ריאה גם CT אנגיו ? יש דיווחים ש-CT אנגיו חשף גם מידע חשוב לא רק על מצב עורקי הלב אלא גם על נגעים סרטניים…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה