Diagnostic radiology

האם ביופסיה בעזרת הדמיה יכולה לעזור למנוע כריתת כליה ?

ביופסיה של מסות בכליה בעזרת הדמיה היא בטוחה, מדויקת ותורמת להחלטות הטיפוליות בחולה על פי דו”ח, שהוצג בפגישה השנתית של American Roentgen Ray Society בונקובר.

בגלל שבעבר השתמשו בביופסית FNA (fine needle aspiration) עם תוצאות לא מדויקות, עדיין יש התנגדות מסוימת לשימוש בטכניקה הנ”ל בכליות. חלק מהרופאים מהססים גם בגלל שהם מניחים, שהסיכון בדימום יהיה גבוה יותר בגלל הקוטר הגדול יותר של המחט הנמצאת בשימוש.

על מנת להעריך את הדיוק של ביופסיות תת עוריות של מסות בכליה תחת הנחיה של CT או US בדקו רישומים של 126 חולים, שעברו סך הכל 152 ביופסיות של מסות בכליה. ביופסיות חוזרות בוצעו על מנת להעריך את היעילות של radiofrequency ablation של מסה, להעריך נוכחות מסה נוספת או בשל דילמה באבחנה.

התוצאות הראו ש-85 (56%) מהביופסיות חשפו ממאירויות, בעוד ש-61 (40%) הדגימו ממצאים שפירים. שאר ה-6 (4%) היו לא דיאגנוסטיים. האופי השפיר של המסות אושר על ידי יציבות של ממצאי הדמיה למשך שנה לפחות.

החוקרים העריכו, שהרגישות הייתה 97.7% והספציפיות הייתה 100% עבור ממאירות. הם גם דיווחו, שלא היו סיבוכים משמעותיים הקשורים לפרוצדורה.

קונרטה-אינדיקציות עבור ביופסיה תחת הדמיה הם מסות הממוקמות במקום, שקשה להעריכו או בחולה שמן מאוד.

בהעדר תוצאות של ביופסיות, אם הרופא חושב, שהמסה היא יותר RCC (renal cell cancer) מאשר כל דבר אחר, הכליה תוסר. אך אין כל דרך לדעת אם אין להם תוצאות של ביופסיה. זה טירוף אם לא מבוצעות ביופסיות כאשר בטוח לבצע אותן.

לבסוף, התוצאות מראות, שיש מספר חולים עם תוצאות שפירות, שמנעו מהם ניתוח משמעותי למדי.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה