Diabetes

האם GLP-1 RA מעלים סיכון לאובדנות? (JAMA Network Open)

כאב ראש מיגרנה דיכאון
יכול להיות שישנו סיכון מוגבר למחשבות אובדניות הקשורות ל-semaglutide, במיוחד בקרב אנשים המשתמשים במקביל בנוגדי דיכאון או בנזודיאזפינים, כך עולה ממאמר שפורסם ב-JAMA Network Open

מחקר חדש אשר פורסם ב-JAMA Network Open, זיהה סימן למחשבות אובדניות הקשורות ל-semaglutide, במיוחד בקרב אנשים המשתמשים במקביל בנוגדי דיכאון או בנזודיאזפינים. החוקרים ומומחים חיצוניים קוראים לזהירות בהסקת מסקנות מוצקות על סמך תצפיות המחקר. ד”ר ג’ורג’יוס שורצניטיס, החוקר הראשי, מדגיש כי “רופאים לא צריכים לפרש את התוצאות האלה כהוכחה לקשר סיבתי בין מחשבות אובדניות ו-semaglutide”.

המחקר בחן נתונים ממאגר ארגון הבריאות העולמי של תגובות שליליות חשודות לתרופות. בין נובמבר 2000 לאוגוסט 2023, דווחו 107 מקרים של תגובות שליליות אובדניות ו/או פוגעניות עצמיות עם semaglutide ו-162 עם liraglutide. נמצא סימן ל”חוסר פרופורציונליות משמעותי” למחשבות אובדניות הקשורות ל-semaglutide (יחס סיכויים לדיווח של 1.45) בהשוואה לתרופות אחרות.

החוקרים ממליצים לרופאים ליידע את המטופלים על הסיכונים של התרופות ולהעריך את ההיסטוריה הפסיכיאטרית ואת מצבם הנפשי של המטופלים לפני התחלת הטיפול ב-semaglutide. עבור מטופלים עם היסטוריה של הפרעות נפשיות או מחשבות אובדניות, יש לנקוט משנה זהירות ולנטר באופן קבוע את מצבם הנפשי ואם יש צורך, על הרופא המטפל לשלב מומחים שונים, לרבות פסיכיאטר ו/או פסיכולוגים קליניים.

מומחים חיצוניים מדגישים כי המחקר מציג “לכל היותר, ראיות חלשות לקשר בין semaglutide ואובדנות” וכי מחקרי זיהוי אותות במאגרי מידע של pharmacovigilance טובים ליצירת השערות אך אינם מתאימים להערכת קשר סיבתי בין תרופה לתוצאה.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה