Diabetes

תוספי שמן דגים מפחיתים את הסיכון לסיבוכי סוכרת (J Clin Endocrinol Metab)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי תוספי שמן דגים ורמות גבוהות של חומצות שומן אומגה שלוש רב-בלתי-רוויות, בפרט DHA (או Docosahexaenoic Acid), מלווים בסיכון נמוך יותר לסיבוכים וסקולאריים בחולים עם סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לשמן דגים השפעה חיובית על בריאות כלי הדם באוכלוסייה הכללית, אך אין מחקרים רבים בחולים עם סוכרת מסוג 2, למרות הסיכון המוגבר למחלות לב וכלי דם באוכלוסייה זו.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי בחן את הקשר בין תוספי שמן דגים ובין הסיכון לסיבוכים וסקולאריים ב-20,338 חולים עם סוכרת מסוג 2 (גיל חציוני של 60 שנים; 39.7% נשים) עם נתונים מלאים אודות נטילת תוספים ממאגר UK Biobank, כמו גם 4,874 משתתפים עם סוכרת מסוג 2 עם נתונים אודות רמות חומצות שומן אומגה-שלוש רב-בלתי-רוויות בדם.

שאלונים אלקטרוניים שימוש להערכת נטילה סדירה של תוספי שמן דגים בתחילת המחקר בין 2006-2010; דגימות דם הושלמו להערכת חומצות שומן אומגה-שלוש בין יוני 2019 ועד אפריל 2020.

התוצאים שנבחנו כללו סיבוכים מאקרווסקולאריים (מחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב, מחלת עורקים היקפית ואירוע מוחי) וסיבוכים מיקרווסקולאריים (מחלת כליות סוכרתית, רטינופתיה סוכרתית, או נוירופתיה סוכרתית). דגימות דם נאספו בתחילת המחקר ונבחנו להערכת סמנים הקשורים למחלות לב וכלי דם.

לאורך חציון מעקב של 13.2 שנים, 5,396 פיתחו סיבוכים מאקרווסקולאריים ו-4,868 פיתחו סיבוכים מיקרווסקולאריים.

השימוש בתוספי שמן דגים לווה בירידה של 10% בסיכון לסיבוכים מאקרווסקולאריים (יחס סיכון מתוקן של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.85-0.97) ובירידה של 11% בסיכון לסיבוכים מיקרווסקולאריים (יחס סיכון מתוקן של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.83-0.95), כמו גם בירידה בסיכון לסיבוכים פרטניים למעט אי-ספיקת לב או אירוע מוחי.

רמות גבוהות יותר בדם של חומצות שומן אומגה-שלוש רב-בלתי-רוויות, בעיקר DHA, מלוות בסיכון מופחת לסיבוכים מאקרווסקולאריים ומיקרווסקולאריים עם עדות לקשר תלוי-מינון שאינו ליניארי.

החוקרים זיהו מספר סמנים בדם, כולל פרופיל השומנים ומדדי דלקת, אשר יחדיו סיפקו הסבר ל-54.4% ו-63.1% מהקשר בין רמות DHA בדם ובין הסיכון לסיבוכים מאקרווסקולאריים ומחלת לב כלילית, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם סוכרת מסוג 2, תוספי שמן דגים ורמות גבוהות של חומצות שומן אומגה-שלוש רב-בלתי-רוויות, בעיקר DHA, מלווים בסיכון מופחת לסיבוכים מאקרווסקולאריים ומיקרווסקולאריים.

J Clin Endocrinol Metab, July 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה