Diabetes

השפעות תוספי חומצות שומן אומגה שלוש על התקדמות הסתיידות עורקים כליליים בחולי סוכרת (Am J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תוספי EPA (או Eicospentaenoic Acid) ו-DHA (או Docosahexaenoic Acid) מלווים בהתקדמות גדולה יותר של הסתיידות עורקים כליליים בחולי סוכרת, בהשוואה לחולי סוכרת שלא נטלו תוספים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדדי CAC (או Coronary Artery Calcium) גבוהים יותר והתקדמות הסתיידות בעורקים כליליים מלווים בשיעורי תמותה גבוהים יותר. בעבר הם דיווחו על משתתפים עם מחלת עורקים כלילית שחולקו באקראי לקבלת תוספי  EPA ו-DHA, או לקבוצת ביקרות והציגו עליה משמעותית דומה במדדי CAC לאורך 30 חודשים. מאחר ולא היה ידוע אם לסוכרת השפעה על ממצאים אלו, הם ביקשו לבחון כעת את ההשפעה של סוכרת.

במסגרת המחקר, 242 חולים עם מחלת עורקים כלילית תחת טיפול בסטטינים חולקו באקראי לקבלת EPA ו-DHA כל יום או לקבוצת ביקורת שלא קיבלה אף אחד מהתוספים. מדדי CAC נבחנו בתחילת המחקר ולאחר 30 חודשי מעקב באמצעות בדיקת CT של הלב.

מניתוח הנתונים עולה אינטראקציה משמעותית בין סוכרת ובין זרוע הטיפול בחיזוי מדד CAC (p<0.001). ב-176 חולים (85.8% גברים) לא היה ידוע על סוכרת וב-66 משתתפים (83% גברים) היה ידוע על ההפרעה במשק הסוכר. רמות LDL ו(77.7 מ”ג/ד”ל לעומת 77.1 מ”ג/ד”ל) רמות טריגליצרידים (117.0 מ”ג/ד”ל לעומת 119.0 מ”ג/ד”ל) לא היו שונות משמעותית בין חולים ללא סוכרת ועם סוכרת.

במשתתפים עם סוכרת תחת EPA ו-DHA תועדה עליה גדולה יותר במדד CAC לעומת חולים עם סוכרת בקבוצת הביקורת (חציון של 380.7 לעומת 183.5, p=0.021). מנגד, לא תועד הבדל בין זרוע הטיפול ב-EPA ו-DHA וזרוע הביקורת בחולים ללא סוכרת (175.7 לעומת 201.1, בהתאמה, p=0.98).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי תוספי EPA ו-DHA מלווים בהתקדמות רבה יותר של הסתיידות עורקים כליליים בחולים עם סוכרת לעומת השינוי לאורך 30 חודשים בקרב חולי סוכרת בקבוצת הביקורת. .הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם לממצא זה משמעותי מבחינת התקדמות נטל המחלה או התייצבות הנגע הטרשתי.

Am J Cardiol, Jun 15, 2024

2 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה