Diabetes

טיפול בסולפוניל-אוריאה במינון נמוך עם מעכב DPP-4 בטוח ויעיל לשיפור איזון גליקמי ותפקוד תאי ביתא (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול בסולפוניל-אוריאה במינון נמוך עם מעכב DPP4 מפחית רמות סוכר בדם ומשפר תפקוד תאי ביתא, ללא עליה בסיכון לאירועי היפוגליקמיה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים דיווחו כי טיפול בסולפוניל-אוריאה במינון נמוך עשוי להגביר את השפעת אינקרטינים ולהביא לעליה ברגישות לסוכר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הסינרגיה האפשרית בין מינון נמוך של סולפוניל-אוריאה עם מעכב DPP-4.

מדגם המחקר כלל 30 משתתפים עם סוכרת מסוג 2 תחת דיאטה או מטפורמין. המשתתפים השלימו ארבע תקופות בנות 14 ימים בסדר אקראי: ביקורת, Gliclazide במינון 20 מ”ג, Sitagliptin במינון 100 מ”ג, או משלב של Gliclazide עם Sitagliptin. מבחן ארוחה מעורבת הושלם לאחר כל התערבות.

התוצא העיקרי היה ההשפעה של הטיפול על רגישות לסוכר של תאי ביתא. תוצאים משניים כללו את תדירות אירועי סוכר מתחת ל-54 מ”ג/ד”ל לפי ניטור סוכר רציף, תת-ניתוח לפי גנוטיפ (KNCJ11 E23 K), מגדר ומדד מסת גוף.

החוקרים מדווחים כי למשלב סולפוניל-אוריאה עם מעכב DPP-4 הייתה השפעה אדטיבית להפחתת סוכר בדם: ממוצע השטח מתחת לעקומת סוכר עמד על 207 מ”ג/ד”ל בקבוצת הביקורת, 184 מ”ג/ד”ל תחת מעכב DPP-4, 175 מ”ג/ד”ל תחת סולפוניל-אוריאה ועל 157 מ”ג/ד”ל תחת משלב סולפוניל-אוריאה עם מעכב DPP-4.

הרגישות לסוכר שיקפה את ההשפעה האדטיבית שתועדה עם מעכב DPP-4, סולפוניל-אוריאה, או משלב שתי התרופות (p=0.04). ההשפעה האדטיבית תועדה בגברים אך לא בנשים.

מניתוח הנתונים עולה כי לא היה הבדל במשך הזמן בו ריכוז סוכר בדם היה נמוך מ-54 מ”ג/ד”ל לפי ניטור סוכר רציף: 1% בקבוצת הביקורת, 2% תחת טיפול במעכב DPP-4, 1% תחת סולפוניל-אוריאה ו-3% תחת משלב סולפוניל-אוריאה עם מעכב DPP-4.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי משלב סולפוניל-אוריאה במינון נמוך עם מעכב DPP-4 הדגים השפעה משמעותית להפחתת רמות סוכר בדם דרך הגברת תפקוד תאי ביתא. הם קוראים להשלים מחקר אקראי-מבוקר, כפל-סמיות, להוכחת היעילות והבטיחות של הטיפול המשולב.

J Clin Endocrinol Metab, Jan 24, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה