Diabetes

התפקיד של מעכבי SGLT-2 במחלות ראומטיות (medscape))

עדויות הולכות וגדלות לכך שלמעכבי SGLT-2 יש פוטנציאל טיפולי במגוון מחלות ראומטולוגיות - גאוט, זאבת ולופוס נפריטיס

במשך עשור בלבד, מעכבי סודיום-גלוקוז קוטרנספורטר-2 (מעכבי SGLT2) חוללו מהפכה בטיפול הקו השני בסוכרת מסוג 2 על ידי שיפור השליטה ברמת הסוכר בדם, והם משמשים כיום גם לטיפול באי ספיקת לב ומחלת כליות כרונית. כעת, ישנן עדויות הולכות וגדלות לכך שלתרופות יש פוטנציאל למלא תפקיד בטיפול במגוון מחלות ראומטולוגיות – גאוט, זאבת אדמנתית מערכתית (SLE) ולופוס נפריטיס.

“אני חושדת שלמעכבי SGLT2 עשוי להיות תפקיד במחלות ראומטיות מרובות”, אמרה הראומטולוגית ד”ר אפריל חורחה, מבית הספר לרפואה בהרווארד ובית החולים הכללי של מסצ’וסטס, בוסטון בראיון ל-medscape.

“בגאוט למשל, מעכבי SGLT2 טומנים בחובם הבטחה רבה כאפשרות טיפול רב תכליתית”, אמר הראומטולוג צ’יו יוקוס, גם הוא מבית הספר לרפואה של הרווארד ובית החולים הכללי של מסצ’וסטס. כך ציין יוקוס מחקר משנת 2020, שעקב אחר 295,907 מבוגרים בארה”ב עם סוכרת מסוג 2 שקיבלו מרשם חדש למעכבי SGLT2 או אגוניסט GLP1 במהלך השנים 2013-2017. לאלו בקבוצת מעכבי SGLT2 היה סיכון נמוך ב-36% למחלת גאוט שאובחן לאחרונה (יחס סיכון [HR], 0.64; 95% CI, 0.57-0.72), דיווחו החוקרים.

עם זאת, חשוב להדגיש, לעת עתה, מעכבי SGLT2 אינם מאושרים לשימוש בטיפול במצבים ראומטולוגיים, ואף רופא אינו מוכן להמליץ לרשום אותם מחוץ להתוויות שאושרו על ידי ה-FDA. לכן, מחקרים יכולים לסלול את הדרך לאישור השימוש של תרופות אלו בראומטולוגיה, ויש חדשות טובות לעת עתה – חולים ראומטולוגיים רבים עשויים כבר להיות זכאים לתרופות אלו בגלל מצבים רפואיים אחרים. בגאוט, למשל, “לשיעור משמעותי מהחולים יש מחלות נלוות רבות שעבורן הטיפול מאושר”, אמר ד”ר יוקוס.

מעכב SGLT2 הראשון canagliflozin (Invokana), קיבל את אישור ה-FDA בשנת 2013, ואחריו dapagliflozin (Farxiga), empagliflozin (Jardiance), ertugliflozin (Steglatro), ו-bexagliflozin (Brenzavvy).

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה