Diabetes

סמוטריץ’ נסוג מהכוונה למסות משקאות ממותקים, ארגוני רופאים: מדובר בהפקרת הציבור

קולה COLA משקה קל DRINK SOFT COKE
איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, ההסתדרות הרפואית והפורום הישראלי לתזונה בת קיימא: ביטול המס על משקאות הסוכר המזיקים הוא הפקרה פושעת של הציבור בישראל.

במכתב שהוציאו היום איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית והפורום הישראלי לתזונה בת קיימא לשר האוצר סמוטריץ’ הם חוזרים ואומרים כי ביטול המס פוגע בציבור בישראל. במכתבם הם קוראים לעצור את המשך קטיעת מס המשקאות המתוקים ולהוזיל לאלתר סל מזון בריא במקום. לפי הנתונים שהם מציינים במכתבם, בחודשים שהמס היה בתוקף, נראתה הפחתה של צריכת משקאות ממותקים, ב-12% באוכלוסיה הכללית ובכ-20% באוכלוסיה החרדית: “הפחתת הצריכה מצילה חיים רבים ומונעת תחלואה קשה של סיבוכי סוכרת והשמנה. ביטול המס הגביר צריכת משקאות מזיקים באוכלוסיה הכללית ובמיוחד באוכלוסיה החרדית, ואת המחיר הבריאותי והכלכלי של ההפקרות משלם הציבור”.

לקריאת ההודעה המלאה 

משחקים עם מס הסוכר: בצלאל סמוטריץ’, שר האוצר, נסוג מהכוונה למסות משקאות ממותקים החל מתחילת 2024. בישיבת סיעת הציונות הדתית טען סמוטריץ’ כי “הפרסום יצא בטעות. נושא המיסוי ייצא כחבילה אחת במסגרת תקציב 2024. צריך יהיה לייצר סדר עדיפות עדכני אבל אסור לטפל כרגע בציבור בהלם – קיצוצים וגזירות. הציבור קיבל מספיק מכות הלם”. בידיעה בעיתון “הארץ” נכתב כי פרסום הכוונה להטיל מס סוכר הוא חלק ממאבק בין סמוטריץ’ לש”ס על מועד הבחירות המוניציפליות וכספים קואליציונים להתנחלויות; מהידיעה עולה כי הודעת ההבהרה יצאה לאחר שיו”ר ש”ס דרעי ושר הפנים ארבל שוחחו וסיכמו שש”ס לא תתנגד לדחיית הבחירות לרשויות המקומיות לסוף פברואר, וכי משרד הפנים ישחרר 75 מיליון ש”ח להתנחלויות. לפני ההחלטה על ביטול המס, שר הבריאות אוריאל בוסו הודיע במכתב לשר האוצר כי יתמוך בהחזרת המס על השתייה עתירת הסוכר, בתנאי שהתקבולים ממנו יופנו לטיפול בתחלואה הנגרמת בשל השמנת יתר. נראה שהשר בוסו הופתע מכוונת סמוטריץ’ להחיל מחדש את המס: “משרד הבריאות בראשותי לא ייתן את ידו לכך שתיקוני בריאות יוגשו באמצעות תיקוני מס וסנקציות כלכליות על האזרחים… עם זאת, אני סבור כי על מנת להבטיח את מיצוי התועלות לציבור הרחב מהמהלך האמור, יש להבטיח כי מטרותיו של צעד זה לא יהיו פיסקליות גרידא ולכן יש להפנות את מלוא התקבולים כתוצאה מהמס למאמצים שישרתו את המלחמה בהשמנה ובתחלואה הנגרמת ממנה”. בידיעה ב”הארץ” מצוין כי בוסו ביקש לכנס צוותים מקצועיים משותפים למשרדי האוצר והבריאות לשם הצגת תכנית לאופי המס ולדרכים בה ישומשו התקבולים.

אם היה מוטל המס, ההכנסות ממנו היו צפויות להגיע למאות מיליונים בשנה.

לידיעה מאת אבי בראלי ורוני לינדר ב”הארץ”

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה