Diabetes

אבחנה של סוכרת במטופלים ששרדו ממאירות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה (Cancer)

במאמר שפורסם בכתב העת Cancer מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של סוכרת בקרב מטופלים ששרדו זמן רב לאחר אבחנה של מחלה ממארת, אם כי זו אינה גבוהה יותר בהשוואה לביקורות ללא מחלות ממאירות. בקרב שורדי סרטן עם אבחנה של סוכרת ייתכן סיכון מוגבר לתמותה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם ממאירות סיכון מוגבר לאבחנה של סוכרת. מחקרים קודמים אודות שיעורי ההימצאות וההשפעה הפרוגנוסטית של סוכרת במטופלים ששרדו ממאירות היו מוגבלים לאור גדלי מדגם קטנים או משכי מעקב קצרים. מטרתם הייתה להשוות את שיעורי ההימצאות של סוכרת בקרב מטופלים ששרדו לפחות חמש שנים לאחר אבחנה של ממאירות, אל מול ביקורות ללא-ממאירות, ולבחון את הסיכון לתמותה בקרב אלו ששרדו זמן רב לאחר ממאירות בהתאם לאבחנה של סוכרת.

המחקר כלל 6,952 משתתפים ששרדו זמן רב לאחר אבחנה של ממאירות שד, מעי גס ורקטום, או ערמונית, בין השנים 1994 ו-2004, אשר גויסו למחקר בין 2008 עד 2011 והיו במעקב עד שנת 2019. קבוצת הביקורת כללה 1,828 משתתפים ללא ממאירות.

ניתוח סטטיסטי רב-משתני שימש להשוואת שיעורי הימצאות סוכרת בקרב מטופלים ששרדו זמן רב לאחר אבחנת ממאירות ובין ביקורות. עוד בחנו החוקרים את הסיכון לתמותה בקרב מטופלים ששרדו לפחות חמש שנים לאחר אבחנת ממאירות בהתאם לאבחנה של סוכרת.

מהנתונים עולה מבין המטופלים ששרדו לפחות חמש שנים לאחר אבחנת ממאירות, 962 (13.8%) דיווחו על אבחנה של סוכרת. שיעורי הימצאות סוכרת בקרב אלו ששרדו זמן רב לאחר אבחנת ממאירות לא היו גבוהים יותר בהשוואה לביקורות ללא היסטוריה של מחלה ממארת, הן בתחילת הדרך (יחס סיכויים של 0.80, רווח בר-סמך 95% של 0.66-0.97) והן לאורך המעקב (יחס סיכויים של 0.83, רווח בר-סמך 95% של 0.67-1.04).

החוקרים מדווחים כי על קשר בין אבחנה של סוכרת בקרב מטופלים ששרדו זמן רב לאחר אבחנה של ממאירות ובין אתר הממאירות, גיל מתקדם, רמת השכלה נמוכה, מצב סוציו-אקונומי נמוך, מדד מסת גוף גבוה יותר, חוסר פעילות גופנית, מחלות רקע אחרות ופרוגנוזה שלילית עם עליה של 29% בסיכון לתמותה (יחס סיכון מתוקן לתמותה מכל-סיבה של 1.29, רווח בר-סמך 95% של 1.15-1.44).

החוקרים מסכמים וכותבים כי סוכרת נפוצה במטופלים ששרדו מחלה ממארת, אך השכיחות של סוכרת קרב מטופלים ששרדו לפחות חמש שנים לאחר אבחנת ממאירות לא הייתה גבוהה יותר בהשוואה לביקורות ללא ממאירות. הממצאים מדגישים את ההשפעה הפרוגנוסטית השלילית האפשרית של סוכרת בקרב מטופלים עם מחלות ממאירות. 

Cancer, Nov 23, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה