Diabetes

שיעורי היפרגליקמיה משנית לטיפול ב-Alpelisib גבוהים יותר במציאות בהשוואה לשיעור המדווח במחקרים קליניים (מתוך Cancer)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer עולה כי 80% מהנשים שטופלו במעכב PI3K, Alpelisib (פיקריי) כנגד סרטן שד גרורתי פיתחו היפרגליקמיה, שיעור גבוה משמעותית מזה שתואר במחקרים קליניים, אשר דיווחו על היפרגליקמיה ב-34% מהמטופלות בתרופה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משלב Fulvestrant עם Alpelisib מלווה בשיפור הישרדות ללא-התקדמות בנשים עם סרטן שד גרורתי, חיובי לקולטנים להורמונים, עם מוטציית PIK3CA. היפרגליקמיה הינה תופעת לוואי ידועה של טיפול במעכבי PI3K אך אין נתונים רבים אודות שיעורי היארעות היפרגליקמיה והטיפול במצבים אלו.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 247 נשים (גיל ממוצע של 62 שנים) עם סרטן שד גרורתי, אשר טופלו ב- Alpelisib בין 2013 ו-2021. הם השוו את שיעורי היפרגליקמיה בין 147 נשים שטופלו ב- Alpelisib בקליניקה ובין 100 נשים שטופלו בתרופה כחלק ממחקר קליני.

מבין 247 הנשים עם סרטן שד שטופלו ב- Alpelisib, 152 נשים (62%) פיתחו היפרגליקמיה בכל-דרגה ו-72 נשים (29%) פיתחו היפרגליקמיה בדרגה 3-4. חציון מרווח הזמן מהתחלת הטיפול עד הפרעה במשק סוכר עמד על 16 ימים.

שיעורי היפרגליקמיה היו גבוהים יותר משמעותית בנשים שטופלו בתרופה במסגרת עולם-אמיתי, בהשוואה לאלו שטופלו במסגרת מחקר קליני (היפרגליקמיה בכל דרגה: 80% לעומת 34%; היפרגליקמיה בדרגה 3-4: 40% לעומת 13%, p<0.001).

מניתוח הנתונים עלתה קורלציה בין מדד מסת גוף מוגבר ובין עליה בריכוז המוגלובין מסוכרר, כאשר ערכי המוגלובין מסוכרר התחלתיים בטווח טרום-סוכרת או סוכרת נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם הסיכון להתפתחות היפרגליקמיה (p<0.001), כמו גם עם הפחתת מינון Alpelisib או הפסקת הטיפול (p=0.015).

שיעורי הפחתת מינון או הפסקת טיפול בשל היפרגליקמיה עמדו על 29% במדגם טיפול סטנדרטי לעומת 10% במדגם טיפול במסגרת מחקר קליני; 41% מהנשים שפיתחו היפרגליקמיה קיבלו טיפול לאיזון רמות הסוכר בדם, התכשיר הנפוץ ביותר היה מטפורמין; 20% הופנו לאנדוקרינולוג.

ממצאי המחקר מעידים כי שכיחות אירועי היפרגליקמיה משנית ל- Alpelisib גבוהה יותר משמעותית בקליניקה, בהשוואה לשיעורים המתוארים במחקר קליני וזיהוי המצב הגליקמי כגורם סיכון הפיך עשוי לסייע בטיפול בתופעת לוואי זו ולשפר את הטיפול. החוקרים מציינים כי לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי הישרדות ללא-התקדמות מחלה בין אלו שפיתחו היפרגליקמיה ואלו שלא פיתחו הפרעה במשק הסוכר.

Cancer, Sep 25, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה