Diabetes

מה בין אנדומטריוזיס ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2? (Maturitas)

במאמר שפורסם בכתב העת Maturitas מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אנדומטריוזיס מוכח בניתוח אינו מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים הציעו קשר בין אנדומטריוזיס ובין הסיכון למחלות קרדיו-מטבוליות. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון באופן פרוספקטיבי את הקשר בין היסטוריה של אנדומטריוזיס ובין היארעות סוכרת מסוג 2.

מחקר E3N הינו מחקר עוקבה פרוספקטיבי הכולל 98,995 נשים בגילאי 40-65 שנים (גיל ממוצע של 51 שנים) מצרפת. ניתוח רב-משתני שימש להערכת יחס הסיכון לקשר בין אנדומטריוזיס ובין היארעות סוכרת מסוג 2. החוקרים בחנו את ההשפעה של גיל, מדד מסת גוף, טיפולי פוריות, היענות לדיאטה ים תיכונית ומצב מנופאוזה על טיב הקשר בין אנדומוטריוזיס ובין סוכרת מסוג 2.

החוקרים מדווחים כי מדגם המחקר כלל 2,672 מקרים חדשים של סוכרת מסוג 2. בקרב 83,582 נשים ללא היסטוריה של סוכרת בתחילת המחקר תועדו 4,606 מקרים מאושרים בניתוח של אנדומטריוזיס.

מניתוח סטטיסטי שכלל תקנון לגיל, מדד מסת גוף, פעילות גופנית, עישון, השכלה, גיל בעת מחזור ווסת ראשון וטיפול בגלולות למניעת הריון, עולה כי אין קשר בין אבחנה של אנדומטריוזיס ובין סוכרת מסוג 2 (יחס סיכון של 1.09, רווח בר-סמך 95% של 0.92-1.29), גם לא לאחר תקנון לסיפור משפחתי של סוכרת, יתר לחץ דם ומצב מנופאוזה (יחס סיכון של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.80-1.16). הקשר לא היה שונה משמעותית לפי גל האישה בעת הגיוס למחקר, מדד מסת גוף, טיפולי פוריות, תזונה, או מצב מנופאוזה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר העוקבה הגדול הנוכחי לא זוהה קשר בין אנדומטריוזיס ובין אבחנה של סוכרת מסוג 2, ממצאים התומכים בסברה כי אנדומטריוזיס אינו גורם סיכון לסוכרת מסוג 2.

Maturitas, Nov 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה