Diabetes

היסטוריה של סרטן שד מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2 (Breast Cancer Res Treat)

בקרב נשים ששרדו סרטן שד תועד סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2, בפרט לאחר טיפול תרופתי בטמוקסיפן, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Breast Cancer Research and Treatment.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן שד והטיפול כנגד המחלה הממארת עלולים להביא לעליה בסיכון לסוכרת מסוג 2. כעת הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת הקשר בין סרטן שד ובין היארעות סוכרת מסוג 2 בכלל, כמו גם הסיכון להתפתחות סוכרת בהתאם לטיפולים כנגד הממאירות.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Embase ומאמרים רלבנטיים לזיהוי מחקרים בנושא סרטן שד, טיפול כנגד סרטן שד והסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין סרטן שד, טיפולים משלימים כנגד הממאירות (כולל טיפול אנדוקריני וכימותרפי) והסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2.

מבין 15 מחקרים שזוהו בחיפוש השיטתי, 10 מחקרים דיווחו על הסיכון לסוכרת מסוג 2 לאחר אבחנה של סרטן שד, טיפול כימותרפי או אנדוקריני; חמישה מחקרים בחנו למעלה מתוצא אחד.

בהשוואה לנשים ללא סרטן שד, באלו עם סרטן שד ובאלו שקיבלו טיפול אנדוקריני תועד סיכון מוגבר להיארעות סוכרת מסוג 2 (השפעה משוערת של 1.23, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.33 והשפעה משוערת של 1.23, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.32, בהתאמה).

בקרב נשים עם סרטן שד בלבד, הסיכון לסוכרת מסוג 2 היה גבוה יותר באלו שטופלו בטמוקסיפן, בהשוואה לאלו שלא טופלו בטמוקסיפן (השפעה משוערת של 1.28, רווח בר-סמך 95% של 1.18-1.38).

לאור מיעוט מחקרים בנושא, ניתוח להערכת הסיכון לסוכרת מסוג 2 לאחר טיפול במעכבי ארומטאז או כימותרפיה הדגים תוצאות סותרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 בנשים ששרדו סרטן שד, בפרט לאחר טיפול בטמוקסיפן. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע את ההשפעה של מעכבי ארומטאז וכימותרפיה על היארעות סוכרת מסוג 2 לאחר סרטן שד.

Breast Cancer Res Treat, Sep 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה