Diabetes

יתרונות מתן אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 1 (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית עדכנית ומטה-אנליזה מהן עולות עדויות התומכות ביתרונות של Liraglutide לטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 1, בעיקר בכל הנוגע להפחתת משקל והפחתת מינוני אינסולין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת הינה תחלואה נלווית נפוצה בחולים עם סוכרת מסוג 1, אך אפשרויות הטיפול במקרים אלו הן מוגבלות. מטרתם כעת הייתה לבחון את היעילות והאירועים החריגים הקשורים בטיפול באגוניסטים ל-GLP-1 כתוספת לטיפול בסוכרת מסוג 1.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, EMBASE, Cochrane Central ו-Scopus לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו עד דצמבר 2022. תוצאי היעילות כללו את רמות המוגלובין מסוכרר, משקל הגוף ומינון אינסולין יומי לאחר לפחות 12 שבועות טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1. עוד נבחנו 12 תופעות לוואי שונות. ניתוח לפי תתי-קבוצות הושלם להערכת חולים עם אבחנה חדשה או עם עדות להפרשת C-peptide.

הסקירה כללה 24 מחקרים שהתבססו על ארבעה אנאלוגים ל-GLP-1 וכללו בסך הכול 3,377 חולים.

העדויות המוצקות ביותר נגעו לטיפול ב-Liraglutide עם גדלי השפעה על המוגלובין מסוכרר (0.09%-/מ”ג), משקל גוף (2.2- ק”ג/מ”ג) וצריכת אינסולין יומית כוללת (4.32- יחידות/מ”ג). מינון Liraglutide היה המנבא המשמעותי ביותר של ירידה ממוצעת גדולה יותר במשקל הגוף וירידה במינון הכולל של אינסולין, אך לווה בסיכוי גבוה יותר לבחילות (יחס סיכויים של 6.5, רווח בר-סמך 95% של 5.0-8.4) וקטוזיס (יחס סיכויים של 1.8, רווח בר-סמך 95% של 1.1-2.8).

הסיכויים להיפוגליקמיה חמורה (יחס סיכויים של 0.67, רווח בר-סמך 95% של 0.43-1.04) או תסמינית (יחס סיכויים של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.53-1.51) לא היה שונה משמעותית.

בקרב חולים עם הפרשת C-Peptide תועדה ירידה גדולה יותר בריכוז המוגלובין מסוכרר (0.51%- לעומת 0.28%-), אך לא תועדו הבדלים בירידה במשקל הגוף או במינוני אינסולין.

גדלי ההשפעה של Exenatide היו דומים, אך המחקרים היו בסיכון גבוה יותר להטיה ואין נתונים רבים אודות בטיחות הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה תומכים ביתרונות Liraglutide בטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 1, כאשר היתרונות העיקריים כוללים הפחתת משקל והפחתת מינוני אינסולין. בחולים עם אבחנה חדשה של סוכרת או עם עדות ל-C-Peptide לא תועד היתרון מבחינת הירידה במשקל.

 

J Clin Endocrinol Metab, Aug 10, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה