Diabetes

מטפורמין ומעכבי SGLT-2 עשויים לשפר הישרדות חולים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך אתר MedRxiv)

מנתונים חדשים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר MedRxiv.com עולה כי טיפול במטפורמין מלווה בסיכון מופחת משמעותית לתמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לטיפול בתרופות אחרות לאיזון סוכרת, אך שיעורי ההישרדות לא היו דומים לאלו של חולים ללא סוכרת. טיפול במעכבי SGLT-2 לווה גם כן בתוחלת חיים ארוכה יותר משמעותית של חולים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לאלו שטופלו בתכשירים אחרים, עם הישרדות כמעט זהה לזו של חולים ללא סוכרת.

החוקרים התבססו על נתונים אודות 410,389 מבוגרים שלקחו חלק במחקר UK Biobank, מחקר פרוספקטיבי מבוסס-אוכלוסייה, כולל 43,610 חולים עם אבחנה של סוכרת מסוג 2 בתחילת המחקר.

מבין החולים עם סוכרת מסוג 2, 57% נטלו מטפורמין, 21% טופלו באינסולין, 16% טופלו בסולפוניל-אוריאה, 14% טופלו במעכבי DPP-4, 8% טופלו במעכבי SGLT-2 ו-4.2% טופלו באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1. פחות מ-2% מהחולים נטלו תכשירים אחרים.

החוקרים התאימו בין כל חולה עם סוכרת מסוג 2 שקיבל מרשם לאחת התרופות עם חולה סוכרת מסוג 2 מאזור קרוב שלא קיבל מרשם לאותה תרופה, או מטופל ללא סוכרת מסוג 2.

לאורך חציון מעקב של 12 שנים, שיעורי התמותה היו הגבוהים ביותר בקרב מטופלים בסולפוניל-אוריאה (7.6%) ואינסולין (10%). שיעורי התמותה הנמוכים ביותר תועדו בקרב מטופלים במעכבי SGLT-2 או אגוניסט לקולטן ל-GLP-1.

בניתוח מותאם של חולים עם סוכרת מסוג 2, רק טיפול במטפורמין (יחס סיכון של 0.40) או מעכב SGLT-2 (יחס סיכון של 0.47) לווה בסיכון מופחת משמעותית לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה לחולים שקיבלו טיפולים בתכשירים אחרים.

בקרב חולים שטופלו בסולפוניל-אוריאה או אינסולין תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר משמעותית, בהשוואה לאלו שטופלו בתכשירים אחרים.

בהשוואה לביקורות תואמות ללא סוכרת מסוג 2, רק מעכבי SGLT-2 הדגימו יתרון הישרדותי, עם ירידה של 69% בסיכון היחסי לעומת הביקורות. טיפול במעכבי DPP-4 הדגים יתרון הישרדותי בניתוח רב-משתני, אך לא בניתוח קפלן-מאייר, כאשר טיפול במטפורמין לא הביא לשיפור הישרדות חולי סוכרת מסוג 2 לעומת ביקורות ללא סוכרת.

בקרב חולים שטופלו במעכבי SGLT-2 וגם במטפורמין תועד יתרון הישרדותי משמעותי, בהשוואה לאלו שטופלו במטפורמין בלבד ובהשוואה לביקורות תואמות ללא סוכרת מסוג 2.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר תומכים בשקילת אפשרות טיפול במטפורמין ומעכב SGLT-2, כתכשיר יחיד או משולב, כקו-טיפול ראשון בחולים עם סוכרת מסוג 2.

מתוך אתר MedRxiv

 

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה