Diabetes

עליה בהמוגלובין מסוכרר מלווה בעליה בסיכון לסרטן ריאות (Preprints with the Lancet)

מנתונים שטרם עברו סיקור עמיתים ומיועדים לפרסום בכתב העת The Lancet עולה קשר חיובי בין אבחנה של טרום-סוכרת או סוכרת ובין היארעות סרטן ריאות. עוד עולה מהנתונים כי טיפול בתרופות להפחתת רמות סוכר בדם מלווה בשיעור מופחת משמעותית של סרטן ריאות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן ריאות הינו הגורם המוביל לתמותה עקב ממאירות ברחבי העולם. עד כה, לא היו נתונים בים אודות הסיכון להיארעות סרטן ריאות על-פי האיזון הגליקמי. מחקרים מבוססי-אוכלוסייה קודמים שבחנו את הקשר בין סוכרת וטרום-סוכרת ובין סרטן ריאות הדגימו תוצאות סותרות.

החוקרים אספו נתונים אודות 283,257 מבוגרים ללא אבחנה של ממאירות, אשר גויסו למחקר בין 2006 ועד 2010 ממאגר UK Biobank. הם סיוגו את החולים על-פי הקריטריונים משנת 2009 להגדרת טרום-סוכרת וסוכרת. הם סיווגו חולים עם המוגלובין מסוכרר נמוך מ-6% כבעלי משק סוכר תקין (91% מהמדגם), חולים עם המוגלובין מסוכרר בטווח 6.0-6.4% עם טרום-סוכרת (3% מהמדגם) וחולים עם המוגלובין מסוכרר של 6.5% ומעלה, אלו עם דיווח עצמי על אבחנה של סוכרת או נטילת טיפול לאיזון סוכר בדם, כחולים עם סוכרת (6%).

מבין 283,257 משתתפים,2,355 (0.83%) פיתחו סרטן ריאות לאורך חציון מעקב של כ-11 שנים.

המוגלובין מסוכרר מוגבר, טרום-סוכרת וסוכרת נקשרו כולם באופן מובהק סטטיסטית עם עליה בהיארעות סרטן ריאות. לאחר תקנון לכל הערפלנים האפשריים, כל עליה של סטיית תקן בריכוז המוגלובין מסוכרר לוותה בעליה משמעותית של 3% בסיכון להיארעות סרטן ריאות.

בחולים עם טרום-סוכרת תועדה עליה משמעותית של 37% בשיעורי סרטן ריאות, בהשוואה לאלו עם משק סוכר תקין לאחר תקנון מלא, ובחולים עם סוכרת תועדה עליה יחסית של 20% בשיעורי סרטן ריאות.

בקרב משתתפים עם סוכרת שנטלו טיפול להפחתת רמות סוכר בדם לא תועד סיכון מוגבר להיארעות סרטן ריאות, אך בחולים עם סוכרת שלא נטלו תרופות לאיזון רמות הסוכר בדם תועדה עליה משמעותית של 33% בהיארעות סרטן ריאות.

כאשר החוקרים בחנו את ריכוז המוגלובין מסוכרר כמשתנה רציף ולאחר תקנון לערפלנים אפשריים, היארעות סרטן ריאות ירדה עם עליה בריכוז המוגלובין מסוכרר עד 5.1%, לאחר מכן נרשמה עליה חדה עד ריכוז המוגלובין מסוכרר של 6.0% ובהמשך עליה הדרגתית יותר עם עליה בהמוגלובין מסוכרר.

קשר מנה-תגובה בין ריכוז המוגלובין מסוכרר ובין היארעות סרטן ריאות היה יציב בחלוקה לפי גיל, מין, מוצא אתני, הרגלי עישון וסיכון גנטי.

החוקרים כותבים כי הקשר בין היארעות סרטן ריאות ובין המוגלובין מסוכרר היה לא-ליניארי, כאשר הקשרים הבולטים ביותר תועדו עם ריכוזי המוגלובין מסוכרר בטווח 5.1-6.0%, ערכים נמוכים מאלו המקובלים להגדרת אבחנה של סוכרת, כאשר בטווח התחתון, מדובר אף בערכים נמוכים מאלו המשמשים להגדרת טרום-סוכרת. הסיכון לסרטן ריאות היה גם בולט יותר בקרב חולים מתחת לגיל 60 שנים, בקרב מעשנים פעילים ובאלו בסיכון גנטי גבוה לסרטן ריאות.

ממצאי המחקר מעידים כי טרום-סוכרת וסוכרת מעלה את הסיכון להיארעות סרטן ריאות וכי השימוש בתרופות לאיזון רמות הסוכר בדם עשוי להפחית את הסיכון למחלה הממארת. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת המנגנונים הביולוגיים במטרה להבין את הקשר בין רמות סוכר בדם ובין סרטן ריאות.

 

Preprints with the Lancet, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה