Diabetes

מטפורמין מסייע בהפחתת הסיכון להחלפת מפרקים (Canadian Medical Association Journal)

מחקר חדש הראה כי טיפול במטפורמין עשוי לסייע בהפחתת הסיכון להחלפת מפרקים בקרב חולי הסוכרת

מחקר חדש שנערך על ידי ד”ר צ’אנגהאי דינג, מנהל שותף של מכון מנזיס למחקר רפואי באוניברסיטת טסמניה, הובארט, אוסטרליה הראה כי נטילת מטפורמין עשויה להפחית סיכון ב-30% להחלפת מפרקים כגון ברך וירך.

המחקר פורסם לראשונה ב-Canadian Medical Association Journal ב-19 בדצמבר 2022.

החוקרים השוו בין מטופלים עם מחלת הסוכרת שטופלו במטפורמין למטופלים שלא נטלו את התרופה, בין השנים 2000 עד 2012. המחקר כלל 20,347 מטופלים נוטלי מטפורמין ו-20,347 מטופלים שלא נוטלים את התרופה. יש לציין כי הגיל הממוצע בקרב המטופלים היה 63 שנים, והמחלות הנלוות הנפוצות כללו יתר לחץ דם והיפרליפידמיה, בעוד רק כ-16% סבלו ממחלת מפרקים ניוונית כרונית.

תוצאות המחקר הראו כי המטופלים שנטלו מטפורמין היו בעלי סיכון נמוך ב-30% להחלפת מפרק הברך או מפרק הירך בהשוואה למטופלים שלא נטלו את התרופה (HR=0.7 למפרק הברך, HR=0.6 למפרק הירך). השפעה זו נראתה הן במינונים של פחות מ-1 גרם ליום והן במינונים גבוהים יותר. דר” דינג הוסיף כי “מטפורמין היא תרופה בטוחה ונסבלת היטב גם במינונים גבוהים, ובעקבות המחקר נמשיך להמליץ על נטילת מטפורמין במינונים שגרתיים עבור דלקת מפרקים ניוונית כרונית בברך”.

המנגנון הביולוגי שעומד בבסיס הקשר בין טיפול במטפורמין לאוסטאוארתריטיס טרם ידוע, אך הוא עשוי לכלול מספר מרכיבים שונים. “מחקר קודם מצא קשר בין טיפול במטפורמין להפחתה באובדן נפח הסחוס המדיאלי בברך, ומחקר אחר מצא קשר בין טיפול במטפורמין לכמות פחותה של ניתוחי החלפת מפרקים”, אמר דינג, ” אך אלו לא דיווחו על קשר משמעותי בין מטפורמין לבין הסיכון לאוסטאוארתריטיס בחולי הסוכרת”.

מגבלה מרכזית במחקר זה היא, כאמור, שרק אחוז קטן מחולי הסוכרת סבלו מדלקת מפרקים ניוונית כרונית. כמו כן, החוקרים התייחסו רק למטפורמין, בעוד שמטופלים רבים נטלו תרופות נוספות לסוכרת ומשככי כאבים שאולי היו בעלי השפעה על המפרקים. נוסף על כך, אין אינדיקציה ברורה להחלפת ברך או ירך, ולכל מנתח עשויה להיות דעה שונה.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה