Diabetes

כרבע מהילדים עם סוכרת מסוג 2 אינם סובלים מהשמנת-יתר (JAMA Netw Open)

השמנה אינה פנוטיפ אוניברסאלי בקרב ילדים עם סוכרת מסוג 2, למרות שמדובר בגורם סיכון חשוב להפרעה במשק הסוכר, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שמכלול הגורמים בבסיס הפתוגנזה של סוכרת מסוג 2 בילדים עדיין אינו מובן היטב, להבדלים ביו-פסיכוסוציאליים עם אי שוויון בריאותי, חברתי וכלכלי, תתכן תרומה משמעותית להתפתחות המחלה ותוצאותיה. השמנה מהווה טריגר מג’ורי להשלמת בדיקת סקר לסוכרת מסוג 2, אך השכיחות של השמנת-יתר בילדים עם סוכרת מסוג 2 אינה ידועה.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה וערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, Embase, CINAHL, Cochrane Library ו-Web of Science לזיהוי מחקרים שפורסמו עד יוני 2022. החיפוש הוביל לזיהוי מחקרים תצפיתיים עם לפחות 10 משתתפים שכללו נתונים אודות שכיחות השמנת-יתר בילדים עם סוכרת מסוג 2. בסופו של דבר, הסקירה השיטתית כללה 57 מחקרים ומטה האנליזה כללה 53 מחקרים.

התוצא העיקרי היה שיעורי ההימצאות הכוללים של השמנה בקרב ילדים עם סוכרת מסוג 2. תוצאים משניים כללו את שיעורי ההימצאות של השמנה בקרב ילדים עם סוכרת מסוג 2 לפי מין וגזע וכן את הקשרים בין השמנה ובין איזון גליקמי ודיסליפידמיה.

בקרב חולים עם אבחנה של סוכרת מסוג 2 בילדות שיעורי הימצאות השמנת-יתר עמדו על 75.27%, עם שיעורי הימצאות של 77.24% בעת אבחנת סוכרת ב-4,688 ילדים. בבנים תועד סיכוי גבוה יותר להשמנה בהשוואה לבנות (78.65% לעומת 59.2%; יחס סיכויים של 2.1, רווח בר-סמך 95% של 1.33-3.31) ובהשוואה לקבוצות אתניות אחרות, בילדים אסיאתיים תועדו שיעורי הימצאות השמנה הנמוכים ביותר (64.5%) בעוד שבילדים לבנים תועדו השיעורים הגבוהים ביותר (89.86%).

עוד מדווחים החוקרים כי בעת הערכת שיעורי הימצאות השמנה לפי אזור, בצפון אמריקה תועדו שיעורי ההימצאות הגבוהים ביותר בילדים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לאירופה (81.14% לעומת 68.3%, p<0.001).

לא תועד קשר מובהק סטטיסטי בין שיעורי הימצאות השמנה ובין דיסליפידמיה או רמות המוגלובין מסוכרר בילדים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את הגורמים להבדלים לפי מין, גזע ומוצא בקשר בין סוכרת והשמנה ולזהות גורמים נוספים העשויים להשפיע על הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 מעבר להשמנה בילדים.

 

JAMA Netw Open, Dec 15, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה