Diabetes

היפרגליקמיה ממושכת עשויה לנבא תמותה בחולים עם אירוע מוחי (BMC Neurol)

מנתונים שפורסמו בכתב העת BMC Neurology עולה כי היפרגליקמיה ממושכת עשויה לנבא סיכון מוגבר לתמותה לאחר אירוע מוחי בחולים ללא-סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דפוס האיזון הגליקמי תואר בעבר כגורם פרוגנוסטי חשוב בחולים עם אירוע מוחי; עם זאת, הנושא לא נבחן לעומק. הם השלימו מטה-אנליזה להערכת השימושיות של דפוסים גליקמיים, דוגמת היפרגליקמיה ממושכת, כולל היפרגליקמיה ממושכת קצרת-טווח וארוכת-טווח, היפרגליקמיה באשפוז, היפרגליקמיה קצרת-טווח וערכי סוכר תקינים לאורך זמן, בניבוי הפרוגנוזה לאחר אירוע מוחי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Web of Science, Ovid, Chinese National Knowledge Infrastructure ו-Clinicaltrials.gov לזיהוי מחקרים קליניים להערכת הקורלציה בין דפוסים גליקמיים ובין תוצאי אירוע מוחי. התוצא העיקר היה תמותה בטווח הקצר (1-3 חודשים) לאחר אירוע מוחי והתוצא המשני היה דימום שישה חודשים לאחר אירוע מוחי.

עשרה מחקרים עם 3,574 חולים נכללו בניתוח הנתונים. מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי בחולים עם היפרגליקמיה ממושכת ללא היסטוריה של סוכרת תועדו סיכון גבוה פי חמש לתמותה לאחר אירוע מוחי (יחס סיכויים של 4.80, רווח בר-סמך 95% של 3.06-7.54), בהשוואה לחולים ללא היפרגליקמיה ממושכת; בחולים עם רמות סוכר מעל 140 מ”ג/ד”ל תועד סיכון גבוה יותר לתמותה (יחס סיכויים של 5.12, רווח בר-סמך 95% של 3.21-8.18) בהשוואה לאלו עם רמות סוכר נמוכות מ-140 מ”ג/ליטר; בהשוואה לחולים עם היפרגליקמיה באשפוז, בחולים עם היפרגליקמיה ממושכת תועד סיכון מוגבר לתמותה בטווח הקצר (יחס סיכויים של 0.31, רווח בר-סמך 95% של 0.16-0.60).

בחיזוי הסיכון לתמותה לאחר אירוע מוחי של חולים ללא סוכרת, היפרגליקמיה ממושכת לאורך פחות מ-24 שעות (יחס סיכויים של 0.28, רווח בר-סמך 95% של 0.12-0.69) נקשרה עם סיכון מוגבר לתמותה באופן בולט יותר בהשוואה להיפרגליקמיה ממושכת לאורך פרק זמן ארוך יותר (יחס סיכויים של 0.35, רווח בר-סמך 95% של 0.14-0.90).

ממצאי המחקר מעידים כי בחולים ללא-סוכרת עם אבחנה של אירוע מוחי, היפרגליקמיה ממושכת מלווה בסיכון מוגבר לתמותה. מהערכת השפעת דפוס האיזון הגליקמי על התמותה בחולים ללא-סוכרת עלה כי היפרגליקמיה קצרת-טווח לוותה בסיכון הכי גבוה לתמותה, לאחריה היפרגליקמיה ארוכת טווח ואח”כ היפרגליקמיה באשפוז, כאשר הסיכון לתמותה היה הקטן ביותר בחולים עם ערכי סוכר תקינים בדם.

BMC Neurol. 2021 Dec 14;21(1):487

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה