Diabetes

מה בין אכילת אגוזים ובין תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית בחולי סוכרת? (Circulation Research)

צריכה רבה של אגוזים מלווה בהיארעות נמוכה יותר של מחלות לב וכלי דם ותמותה בקרב חולי סוכרת.

החוקרים ביקשו לבחון את הצריכה הכוללת של אגוזים וסוגים ספציפיים של אגוזים, כולל אגוזי עצים ובוטנים, והקשר עם הסיכון למחלות לב וכלי דם, כולל מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים, כמו גם תמותה מכל-סיבה ותמותה מסיבות-ספציפיות בקרב חולי סוכרת.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 16,217 גברים ונשים עם סוכרת בתחילת המחקר, או שאובחנו במהלך המעקב, אשר לקחו לחק במחקרי Nurses Health Study בשנים 1980-2014 ו-Health Professionals Follow-up Study בשנים 1986-2014. צריכת אגוזים נקבעה על-בסיס שאלוני תזונה תקפים ועודכנה כל 2-4 שנים.

במהלך 224,682 ו-254,923 שנות-מעקב תועדו 3,336 מקרים חדשים של מחלות לב וכלי דם ו-5,682 מקרי תמותה. צריכה גדולה יותר של אגוזים לוותה בסיכון מופחת להיארעות מחלות לב וכלי דם ותמותה. יחסי הסיכון המתוקן בקרב משתתפים שצרכו חמש מנות אגוזים בשבוע (כאשר מנה אחת מקבילה ל-28 גרם), בהשוואה לאלו שצרכו פחות ממנה אחת בחודש, עמדו על 0.83 בהערכת היארעות כוללת של מחלות לב וכלי דם, 0.80 בהערכת היארעות מחלת לב כלילית, 0.66 להערכת תמותה עקב מחלות לב וכלי דם ו-0.69 להערכת תמותה מכל-סיבה. החוקרים לא זיהו קשר בין צריכת אגוזים כוללת ובין הסיכון להיארעות אירוע מוחי או תמותה עקב ממאירות.

באשר לסוגים ספציפיים של אגוזים, צריכה רבה יותר של אגוזי עצים לווה בסיכון נמוך יותר לכלל מחלות לב וכלי דם, היארעות מחלת לב כלילית ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם, ממאירות או מכל-סיבה, בעוד שצריכת בוטנים נקשרה עם ירידה בתמותה מכל-סיבה בלבד.

בנוסף, בהשוואה למשתתפים שלא שינו את הצריכה הכוללת של אגוזים לפני ואחרי אבחנת סוכרת, באלו שהגדילו את הצריכה הכוללת של אגוזים לאחר אבחנת סוכרת נרשמה ירידה של 11% בסיכון למחלות לב וכלי דם, ירידה של 15% בסיכו ןלמחלת לב כלילית, ירידה של 25% בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם וירידה של 27% בסיכון לתמותה מכל-סיבה.

הקשרים הללו נותרו על כנם בניתוחים שונים לפי תתי-קבוצות עם חלוקה לפי מגדר/מדגם, מדד מסת גוף בעת אבחנת סוכרת, הרגלי עישון, משך סוכרת, צריכת אגוזים טרם אבחנת סוכרת, או איכות הרכב התזונה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים עדויות חדשות התומכות בהמלצה לשלב אגוזים בתזונה למניעה של סיבוכים קרדיווסקולאריים ותמותה מוקדמת בקרב חולי סוכרת.

Circulation Research 19 Feb, 2019

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה