Diabetes

דיאטה צמחונית מובילה לשיפור מהיר בסמני סוכרת מסוג 2 במבוגרים (Nutrients)

במבוגרים בעלי עודף-משקל ללא היסטוריה של סוכרת, דיאטה צמחונית, דלת-שומנים, עשויה להפחית שומן ויסארלי ולהביא לשיפור משמעותי בתפקוד תאי ביתא בלבלב ובעמידות לאינסולין, כך עשויה להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2.

המחקר האקראי בן 16 השבועות כלל 73 מבוגרים (8 גברים ו-67 נשים), בגילאי 25-75 שנים, עם מדד מסת גוף של 28-40 ק”ג/מטר בריבוע. המשתתפים שהקפידו על דיאטה צמחונית התבקשו להימנע ממוצרי בעלי-חיים ותוספי שומנים והם נטלו תוספי וויטמין B12.

הדיאטה הצמחונית סיפקה 75% מהאנרגיה הקלורית מפחמימות, 15% מחלבונים ו-10% משומנים (20-30 גרם ביום). לא נקבעה הגבלה קלורית בקבוצת הדיאטה הצמחונית. משתתפים בקבוצת הביקורת התבקשו לא לערוך שינויים בהרגלי התזונה הרגילים שלהם. עם זאת, צריכת אלכוהול הוגבלה בשתי הקבוצות: משקה אחד ביום בנשים ושני משקאות ביום בגברים.

הדיאטה הצמחונית הובילה לעליה בסמנים להפרשת אינסולין בגירוי-ארוחה וברגישות תאי ביתא לגלוקוז, לצד ירידה בעמידות לאינסולין בצום וירידה ברמות סוכר לאחר-ארוחה ובצום בנבדקים ללא היסטוריה של סוכרת.

באופן ספציפי, מדד HOMA-IR (homeostasis model assessment insulin resistance), המשמש להערכת תנגודת לאינסולין בצום, ירד משמעותית בקבוצת ההתערבות, אך לא בקבוצת הביקורת. לא תועד שינוי משמעותי ברגישות אינסולין לגלוקוז פומי בשתי הקבוצות.

החוקרים מציינים כי זוהתה קורלציה בין שינויים במדדי HOMA-IR ובין שינויים במדד מסת הגוף ונפח שומן ויסארלי, כאשר האחרון נותר מובהק גם לאחר תקנון לשינויים במדד מסת הגוף. שינויים בהפרשת אינסולין משנית לגלוקוז עמדו בקורלציה שלילית עם שינויים במדדי מסת הגוף, אך לא עם שומן ויסארלי. בקבוצת הביקורת לא חל שיפור ברגישות תאי ביתא לגלוקוז.

החוקרים כותבים כי מהממצאים עולה האפשרות כי דיאטה צמחונית, דלת-שומנים, תפחית עמידות כבדית לאינסולין ותוביל לשיפור בתפקוד תאי ביתא. עוד זוהה שיפור בריכוז השומנים בדם בתגובה לדיאטה צמחונית ודלת שומנים, ממצאים העולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים.

Nutrients. Published online February 9, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה