Diabetes

שכיחות גבוהה של סיבוכי סוכרת בצעירים עם סוכרת מסוג 2 (JAMA)

סיבוכים על-רקע סוכרת מופיעים בחלק משמעותי מהחולים בגילאי 14-25 שנים עם סוכרת מסוג 1 או מסוג 2, אך בפרט באלו עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת Journal of the American Medical Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משנות התשעים של המאה הקודמת, שיעורי הימצאות סוכרת מסוג 2 בילדים ומתבגרים מצויה במגמת עליה במרבית האוכלוסיה, עם עליה בשיעורי הימצאות סוכרת מסוג 1 מזה זמן רב בארצות הברית ולמעשה ברחבי העולם.

עם זאת, עד כה לא היה ברור אם סיבוכי סוכרת ותחלואה נלווית שונים במתבגרים ובמבוגרים צעירים עם סוכרת מסוג 2 לעומת סוכרת מסוג 1. להערכת הנושא החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר SEARCH for Diabetes in Youth בחמישה אתרים בארצות הברית אודות חולים שאובחנו עם סוכרת מסוג 1 או מסוג 2, כאשר היו בגילאי 10-20 שנים ומאוחר יותר פיתחו סיבוכי סוכרת ותחלואה נלווית שנבחנו בביקור יחיד בין 2011-2015.

החוקרים זיהו 1,746 חולים עם סוכרת מסוג 1 ו-272 חולים עם סוכרת מסוג 2. בממוצע, החולים עם סוכרת מסוג 1 אובחנו בגיל 10 שנים וגילם בעת הביקור האחרון היה 18 שנים; החולים עם סוכרת מסוג 2 אובחנו בגיל 14 שנים ובעת הביקור האחרון עמד גילם על 22 שנים.

מרבית החולים עם סוכרת מסוג 1 היו לבנים (76%) ורובם בעלי משקל תקין (59%) או עודף משקל (27%). מרבית החולים (41%) היו ממשפחות בקטגוריית ההכנסה השנתית הגבוהה ביותר.

מנגד, מרבית החולים עם סוכרת מסוג 2 היו שחורים (43%), רובם היו שמנים (72%) או בעלי עודף משקל (18%). מרבית החולים הללו (41%) היו ממשפחות בקטגוריית ההכנסה השנתית הנמוכה ביותר.

בביקור המעקב מצאו החוקרים כי במתבגרים והמבוגרים הצעירים עם סוכרת מסוג 2 תועדו סיכויים גבוהים יותר למחלת כליות על-רקע סוכרת, רטינופתיה ונוירופתיה היקפית, בהשוואה לאלו עם סוכרת מסוג 1, לאחר תקנון לשינויים באיזון הגליקמי, השמנה מרכזית ולחץ דם עורקי.

בחולים עם סוכרת מסוג 2 תועדה שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם ונוקשות עורקים, בהשוואה לחולים עם סוכרת מסוג 1. עם זאת, לאחר תקנון להשמנה מרכזית, בחולים עם סוכרת מסוג 2 לא תועדה עוד עליה בסיכויים לתוצאים אלו.

החוקרים הופתעו מהשיעור הגבוה של סיבוכים בחולים צעירים אלו. הם מציינים כי ילדים אלו מגיעים ממשפחות דלות אמצעים, לעיתים קרובות עם הורה יחיד, בעיקר מאוכלוסיות בני מיעוטים, ולחלקם אין רופא סוכרת העוקב ומטפל בהם.

ממצאי המחקר תומכים במעקב מוקדם אחר התפתחות סיבוכים בחולים צעירים עם סוכרת מכל סוג.

JAMA. 2017;317:825-835

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה