Diabetes

העדר דפקים היקפיים מלווה בסיכון מוגבר לאירועים וסקולאריים בחולי סוכרת (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על קשר בולט ובלתי-תלוי בין העדר דפקים היקפיים ובין סיכון מוגבר למגוון סיבוכים וסקולאריים בחולים עם סוכרת מסוג 2.

מנתונים אודות 11,120 חולים עם סוכרת מסוג 2 ממחקר ADVANCE עולה כי ב-2,218 חולים (20%) תועד העדר דופק Dorsalis Pedis או Posterior Tibial בתחילת המחקר.

במהלך כחמש שנות מעקב, בהשוואה לנוכחות כל הדפקים ההיקפיים, העדר לפחות אחד הדפקים לווה בסיכון מוגבר משמעותית לאירועים מאקרווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון של 1.47), אוטם שריר הלב (יחס סיכון של 1.45), אירוע מוחי (יחס סיכון של 1.57), תמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 1.61), אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 1.49), תמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.48), סיבוך מיקרווסקולארי מג’ורי (יחס סיכון של 1.17), נפרופתיה (יחס סיכון של 1.24), מחלת כליות בשלב סופני או תמותה על-רקע מחלת כליות (יחס סיכון של 2.04) ונוירופתיה היקפית (יחס סיכון של 1.14), לאחר תקנון לערפלנים שונים.

בנבדקים עם העדר דפקי Dorsalis Pedis או Posterior Tibial תועדו יחסי סיכון דומים. הסיכונים עלו באופן פרופרוציונאלי עם מספר הדפקים החסרים, כאשר הסיכון הגבוה ביותר תועד בחולים בהם לא זוהו 3 או 4 דפקים היקפיים. כל אתר פריפרי נוסף בו לא זוהה דופק לווה בעליה בסיכון לכלל התוצאים.

מממצאי המחקר עולה כי העדר דפקים היקפיים בחולים עם סוכרת מסוג 2 הינו סמן בולט לטרשת עורקים סיסטמית.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשלמת בדיקה להערכת דפקים היקפיים לשיפור אבחנה וטיפול מוקדמים בסיבוכים וסקולאריים בחולים עם סוכרת מסוג 2, בפרט באזורים עם גישה מוגבלת למרכזי מומחים.

Diabetes Care 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה